Używanie umiejętności

Podstawowe informacje o grze oraz świecie, w jakim się ona toczy. Zapoznanie się z nimi polecane jest wszystkim osobom, dla których tekstowe gry fabularne to nowość oraz tym, które chcą poznać Leviathana od podszewki.
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3762
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

Używanie umiejętności

19 sty 2015, 00:00

Przed przeczytaniem tego tematu polecane jest zapoznanie się z pierwszą częścią wątku „Umiejętności fabularne”.

Umiejętności można używać w dwóch trybach — ogólnym i szczegółowym.

Pierwszy, zalecany, polega na umieszczaniu w postach ogólnikowych opisów stosowania umiejętności. Jako gracz nie musisz wiedzieć wszystkiego, co wie postać — RPG polega zwykle na tym, że odgrywa się kogoś, kim się nie jest. Jeżeli więc chcesz, aby Twój bohater wykorzystał którąś ze swoich umiejętności, po prostu krótko napisz o tym w poście.

Jako mistrz dowodzenia możesz najzwyczajniej w świecie napisać, że Twoja postać „wydała odpowiednie rozkazy” — z pewnością wszystko pójdzie dobrze, a akcja się powiedzie, co zobrazuje później post Mistrza Gry. Tak samo działa to np. w walce. Nie musisz opisywać skomplikowanych manewrów, jakie wykonuje postać — wystarczy krótka informacja o tym, że postać zaatakowała swojego przeciwnika. Możesz dopisać, w co celowała albo z której strony uderzyła. Takie ubarwienie opisu, choć niewymagane, może później pozytywnie rzutować na werdykt Mistrza Gry.

Istotne jest w tym przypadku to, na jakim poziomie znajduje się dana umiejętność. Podczas pojedynków MG porównuje te poziomy u obu walczących, a ta postać, u której jest on wyższy, ma większe szanse na zwycięstwo. Nie jest to jednak jedyny wyznacznik, bo liczy się też np. to, jakimi typami oręża posługują się przeciwnicy oraz to, jak dobrze został napisany post. Zakładając jednak, że obie postacie walczą tym samym typem broni (np. toporami), a kunszt pisarski prowadzących je graczy stoi na podobnym poziomie, wygrywa ta, u której poziom umiejętności jest wyższy.

W przypadku umiejętności wiedzowych można po prostu napisać, jak postać poczęła rozmyślać np. na temat geografii czy zielarstwa, a Mistrz Gry w swoim poście doda, do jakich wniosków doszła. To samo tyczy się rozmów, gdzie wystarczy krótko nadmienić, że postać zaczęła o czymś opowiadać — MG określi, co dokładnie mogła powiedzieć. Nawet postaci posiadające umiejętność „Aktorstwo” można poprowadzić w ten sposób. Nie musisz znać całej historii Lewiatana, żeby prowadzić postać historyka!

Wyobraźmy sobie jednak, że chcesz, aby Twoja postać wspięła się na wyżyny swoich umiejętności, albo wymagasz po prostu większej kontroli nad jej poczynaniami. Wtedy możesz opisać wszystko samodzielnie, a o powodzeniu akcji zadecyduje to, czy udało Ci się wziąć pod uwagę wszystkie czynniki. Robiąc to, przechodzisz na tryb szczegółowy używania umiejętności.

Zapewnia on o wiele więcej swobody i satysfakcji (szczególnie w przypadku pozytywnego rozpatrzenia posta przez MG), ale wystawia przy tym postać na dużo większe niebezpieczeństwo. Wystarczy, że napiszesz coś nieadekwatnego do poziomu umiejętności swojego bohatera — np. wykonasz mistrzem miecza piruet podczas walki — a Mistrz Gry nie będzie miał litości. Z tego też powodu tryb ten polecany jest bardziej doświadczonym graczom, którzy dokładnie wiedzą, co robią. W tym przypadku o powodzeniu akcji decyduje głównie to, co i jak napiszesz, choć nie warto też przesadzać — postać o podstawowych umiejętnościach warzenia mikstur nie wytworzy nagle potężnego eliksiru uzdrawiającego tylko dlatego, że opis tej czynności będzie stał na światowym poziomie. Z pewnością pozwoli to uzyskać lepsze rezultaty niż w trybie ogólnym i — być może — rozwinąć umiejętność do poziomu zaawansowanego, ale akcja raczej nie zakończy się pełnym sukcesem.

Granica pomiędzy trybem ogólnym a szczegółowym jest cienka, ale łatwo dostrzegalna. Przytoczenie ogólnego celu postaci podczas walki nie równa się szczegółowemu opisowi każdego z manewrów, jaki wykonuje. Lepiej się jednak nie zagalopować, bo można przypadkowo wejść w tryb szczegółowy i zapomnieć np. o nadmienieniu, że postać pamięta o unikach. Tryb możesz wybrać dowolnie — w jednym poście opisać wszystko szczegółowo, a w innym ogólnie. Jak wygodniej.

Zasada ta nie tyczy się arcymistrzowskiego poziomu umiejętności. Gracz prowadzący postać, która posiada jakąkolwiek umiejętność o tym poziomie, musi stosować ją wyłącznie w trybie szczegółowym. Poziom ten zakłada, że gracz posiada faktyczną wiedzę na dany temat i może zastosować ją w poście. Z oczywistych względów dostępny jest wyłącznie dla graczy wybitnych, chcących prowadzić równie wybitne postacie. Poziom arcymistrzowski umiejętności jest odpowiednikiem wyzwolenia magicznego — im lepszy i bardziej dokładny opis, tym lepiej wykonana akcja. Jeżeli post będzie słaby, to postaci nic się nie uda — nieistotne, że jest arcymistrzem danej dziedziny. Nawet jej od czasu do czasu może powinąć się noga, prawda?

Wróć do „Podstawy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Zarejestruj się · ZALOGUJ


Jest 14 użytkowników online :: 1 zarejestrowany, 0 ukrytych i 13 gości
Zarejestrowani użytkownicy: Google [Bot]
Liczba postów: 52125
Liczba tematów: 2968
Liczba użytkowników: 1041
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Lel
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Discord – czat głosowy

Uwaga – lista osób rozmawiających głosowo nie aktualizuje się na bieżąco. Konieczne jest odświeżenie strony.

Live czat z adminem

Czat z administratorem – klik!
W związku z tym, że Leviathan nie znajduje się jeszcze w swym finalnym kształcie, pytania do jego administratora są spodziewane, potrzebne i oczekiwane. Jeśli masz jakieś (albo chcesz po prostu pogadać o tym projekcie), kliknięcie na powyższy przycisk otworzy nową kartę z oknem rozmowy.