Pytania

Dział, w którym zgłaszać można uwagi dotyczące funkcjonowania Leviathana oraz rozmawiać o wszystkich jego aspektach. Najlepsze miejsce na zadawanie związanych z nim pytań.
Awatar użytkownika
Kaczor
Posty: 5
Rejestracja: 19 sty 2013, 18:56
GG: 10633230
Karta Postaci: viewtopic.php?t=2462

Pytania

23 sty 2013, 17:03

Nie jest tajemnicą, ze forum obecnie to wersja beta. Brakuje w nim wielu tematów, w których wyjaśnione zostałyby całe realia i wszystkie wątpliwości dotyczące mechaniki oraz zasad rządzących światem. Z tego co mi wiadomo, trwają prace nad piękną inicjatywą zwaną Biblioteką, działem klarującym tego rodzaju rzeczy. Jednak nie zostanie on prędko wprowadzony, dlatego właśnie dodaję ten temat. Swoją drogą, jeśli schrzaniłem dział, w którym go wkleiłem, to niech ktoś mędrszy ode mnie przeniesie go tam, gdzie jego miejsce.

Jak to wszystko ma działać?
Przede wszystkim istotne jest, żeby użytkownicy najpierw pomyśleli, zanim zadadzą jakieś pytanie, Dwa razy. Niektóre rzeczy są oczywistymi oczywistościami. Jeśli ktoś przyjdzie tu potrollować, to o ile nie mam takiej władzy, powinien dostać instant warna. Kwestie związane z kadrą oraz niezadowoleniem userów i ich frustracjami powinny być rozstrzygane gdzie indziej. Tutaj pojawiać się mają, w moim założeniu, pytania dotyczące mechaniki, realiów, settingu i wątpliwości podobnej natury userów.

Zanim zadasz pytanie.
Najpierw pomyśl. Tak, trzeci raz. Na wszelki wypadek. Ale przede wszystkim sprawdź, czy pytanie które chcesz zadać, nie zostało już zamieszczone wcześniej. Oczywiście wypadki zawsze się zdarzają, gdy przykładowo temat ciągnie się na dziesiątki, setki postów, lecz w interesie każdego jest, by takie sytuacje nie powtarzały się za często. Jednocześnie – w końcu ciężko jest zawsze doczytać wszystko – miło byłoby, gdyby udzielający odpowiedzi wykazywali zrozumienie. Postaraj się też, zadając już pytanie, sformułować je w sposób jasny i klarowny.

Zanim wkleisz pytanie drugi raz.
Czasami może zdarzyć się, że ktoś nie zauważy pytania. Bywa. Nie jest to żadnym powodem do spamowania czy zalewania SB powodzią gniewnych shoutów. Przyjmijmy, że po tygodniu bez odpowiedzi, możesz wkleić swoje pytanie raz jeszcze, jednak lepiej skontaktować się na PW z administracją i delikatnie się przypomnieć.

Zanim odpowiesz.
Zastanów się, czy naprawdę jesteś pewien swojej odpowiedzi. Nie ma sensu wklejać "wydaje mi się, że jest tak". Lepiej zaczekać, aż ktoś kto naprawdę zna się na rzeczy (jak Infi lub twórca danej KR czy tematu) się wypowie. Co więcej, zwróć uwagę, czy pytanie nie jest skierowane do konkretnej osoby. Wtedy zawsze – chyba, że ktoś naprawdę nie może udzielić odpowiedzi – daj osobie szansę, na wypowiedzenie się we własnym imieniu.


Lista zadanych już pytań i linki do odpowiedzi:
Lp. Zadający pytanie Treść pytania lub pytań Link do odpowiedzi
1. Nienazwana Czy w planach administracji znajduje się wprowadzenie ziem Północy jako grywalnej lokacji? TUTAJ
2. Kenhkar Gdzie trzeba załatwiać zgodę na budowę własnego zamku czy też osady? Jaki byłby koszt takiego przedsięwzięcia? TUTAJ
3. Derranein Czy zarząd Leviathana planuje w najbliższym czasie kolejny event "masowy" który będzie miał wpływ na lokację albo na cały kontynent? TUTAJ
4. Derranein Czy jeśli napisałem KP i wkleiłem ją, ale ona nie została jeszcze zaakceptowana, to mogę ją jeszcze całkowicie zmienić/przerobić? TUTAJ
5. Lena Czy możliwe jest zrobienie postaci posługującej się bronią palną w rodzaju muszkietu albo pistoletu? Oczywiście postać ta byłaby pewnie podróżnikiem, który spędził trochę czasu na jakimś innym kontynencie. TUTAJ
6. Kalen Gdybym chciał założyć Stowarzyszenie, a konkretnie sektę, to musiałbym zaliczyć ją do kategorii "Zakon" czy "Bractwo"? TUTAJ
7. Lafran Jak wygląda status prawny lokacji "Ruiny posiadłości", która była kiedyś siedzibą cechu alchemicznego? Czy przypadkiem nie należy do ostatniego aktywnego członka cechu, czyli do Herubina? TUTAJ
8. Azur Czy na Leviathanie żyły dinozaury? TUTAJ
9. Almor Czy poza znienawidzoną, zamkniętą, ksenofobiczną, aspołeczną, fobiczną, ograniczoną dziurą, jaką jest Morinhtar, nie ma żadnego innego miejsca nauk szeroko pojętej magii? TUTAJ
10. Aust Czy aby posługiwać się magią "meteorologiczną" (a więc manipulować pogodą) trzeba uzasadnić to na wyzwoleniu magicznym czy wystarczą formy? Czy wywoływanie deszczów, wichrów i piorunów należy traktować jako osobne zaklęcia? TUTAJ
11. Da'ran Czy gdybym chciał stworzyć np. postać wielkiego pająka, będę potrzebował KR? TUTAJ
12. Falkon Czy w wyposażeniu postaci mogę wspomnieć o metalowej szkatułce-tabakierce wypełnionej tabaką? TUTAJ
13. Leonard Czy w świecie Leviathana występuje słońce takie jak w naszym świecie? Forum posiada więcej niż jednego naturalnego satelitę? Co można zobaczyć na niebie w bezchmurną noc? Planeta, gdzie nasze posty odzwierciedlają zachowania istot żywych znajduje się na orbicie innej? Czy jesteśmy sami we wszechświecie? TUTAJ
14. Leonard Czy w świecie Leviathana występuje słońce takie jak w naszym świecie? Forum posiada więcej niż jednego naturalnego satelitę? Co można zobaczyć na niebie w bezchmurną noc? Planeta, gdzie nasze posty odzwierciedlają zachowania istot żywych znajduje się na orbicie innej? Czy jesteśmy sami we wszechświecie? TUTAJ
15. Risil (Vart) Jakie gatunki jeleni występują na Lewiatanie? TUTAJ
16. Lafran Czy po za różnymi odmianami gry w kości czy szachami na terenie Autonomii są spotykane jakieś inne gry hazardowe? Np. jakieś specyficzne dla uniwersum fantasy? TUTAJ
17. Isnael Czy, skoro w Autonomii Wolenvain panuje klimat umiarkowany z tendencją do śródziemnomorskiego, można tutaj spotkać rośliny podobne do, lub identyczne z tymi, które spotykano w średniowiecznej Europie na terenach Polski, Węgier oraz państw bliżej Morza Śródziemnego? Można zachować ich nazwy, czy trzeba wymyślać nowe, typowe tylko dla naszego uniwersum (np. len, chrzan, mydlnica lekarska, bieluń kędzierzawa itd.)? TUTAJ
18. Hevan Czy w przypadku edytowania KP pod nowy wzór można po prostu zrobić nową KP, aby MG ją później podmienił? TUTAJ
19. Pafik Czy eksperymenty magiczne powodujące mutacje człowieka powodują powstanie nowej rasy? Jak wyglądał świat gry 400 lat temu? Czy można użyć nazw miast i religii, które nie przetrwały próby czasu i w 412EF już nie istnieją? Czy w tamtych czasach moja postać miałaby możliwość wykupienia paru kuźni? Bardowie w swoich opowieściach przytaczają słowa bohaterów, czy powinni skupić się jedynie na opisie ich czynów? TUTAJ
20. Hevan Moje posty opisujące próby leczenia wykonywane przez moją postać są czystą improwizacją. Nie wiem czy to, co robię, zgodne jest z przyjętymi założeniami, ponieważ świat Leviathana różni się od naszego. TUTAJ
21. Ragnak Które z miast jest najstarsze? Aldhal, Lasves czy Nalin? Czy mogę napisać w KP coś o organizacji, która istniała, ale już jej nie ma? TUTAJ
22. Veszokli Czy ork może mieć zarost? TUTAJ
23. Vereomil Chłopi są wolni, czy mają swoich panów? Jeśli mają panów, to czy istnieją także inne przepisy, takie jak pańszczyzna czy niemożność przeniesienia się do innej wsi? Jak jest z odkryciami sposobów upraw czy narzędzi? TUTAJ
24. Hadum Czy dusza jest złączona z umysłem? Jeżeli tak, to co dzieje się po rozdzieleniu duszy i umysłu jednego bytu? Czy dusza może istnieć bez umysłu, a umysł bez duszy? Czy da się oddzielić umysł od duszy? Czy da się oddzielić wspomnienia od umysłu? TUTAJ
25. Olaf Kiedy w temacie "Magia wyzwolona" ukaże się wpis o zaklinaniu? TUTAJ
26. Vereomil Jakich sposobów upraw oraz narzędzi rolniczych używa się w Autonomii Wolenvain? Jakie uprawia się tutaj rośliny (czy dostępna jest na przykład oliwka)? Czy wobec tego, że, jak mi przekazano, "chłop bez pana nie byłby chłopem" wolni chłopi w Autonomii nie istnieją i każdy ma tutaj swojego władykę? Jak wygląda architektura wiejska w Autonomii? Z jakich pomieszczeń składa się chata chłopska? TUTAJ
27. Eltenebreise Czy dusza, jeżeli opęta jakąś żywą osobę, może jakby wypędzić jej duszę? TUTAJ
28. Pheeros Czy można ubiegać się o granie rasą pradawnych? TUTAJ
29. Anemetius Czy ktoś jest w stanie przedstawić chronologię Leviathana? Jaka era poprzedzała Erę Feniksa? Ile trwała? Mile widziane jakieś informacje co się działo wówczas na Półwyspie Kaendry. TUTAJ
30. Apsik ]Są jakieś święta w tym multiwersum? Są w związku z tym tworzone jakieś eventy czy chociażby nowinki, które mogą kogoś natchnąć do jakichś działań? Postacie obchodzą tutaj cokolwiek? TUTAJ
31. Anemetius Ile planet liczy układ słoneczny Leviathana? Czy słońce lub księżyc (lub też księżyce) mają własne unikalny nazwy? Jeśli tak, to jakie? TUTAJ
32. Anemetius Czy w istocie nie występuje tutaj dotycząca bogów, znana z systemu D&D zasada "im więcej wyznawców, tym więcej mocy"? Jeżeli jednak występuje, czy istnieje możliwość magicznego "wysysania" energii z wyznawców? Czy istnieje jakaś hierarchia wśród istot boskich? Czy dzieli się je jakoś? TUTAJ
33. Anante Czy w obecnym systemie magii wyzwolonej czarownik posługujący się domeną Ognia będzie mógł kontrolować temperaturę? Czy system przewiduje istnienie jakichś substancji magazynujących moc magiczną? Czy po reformie każdy mag posiadający minimalną wiedzę z zakresu Czasoprzestrzeni będzie mógł przywoływać istoty z innych Spektr? Jak zmiany w Mroku i Umyśle wpłyną na możliwość tworzenia iluzji? Ten ostatni był do tej pory, jak sądzę, odpowiedzialny za twory tego typu. TUTAJ
34. Palavas Czy grę rozpocząć można w dowolny sposób, w wybranym przez siebie (i opisanym w KP, oczywiście) miejscu? Czy informacje na temat świata gry (tj. miast, regionów geograficznych) są opublikowane gdzieś na forum i umknęły mojej uwadze, czy postać poznaje świat "na własną rękę": z zasłyszanych opowieści itp.? TUTAJ
35. Jacek Jak wyglądają cechy w Wolenvain? Istnieje gdzieś ich oficjalna rozpiska? Zakładając, że cechy istnieją – jakie mają prawa? Czy przykładowy cech kupców mógł wynajmować uzbrojone grupy najemników? Czy każdy cech posiada kawałek muru miejskiego, o który musi dbać i którego musi bronić na wypadek wojny? Na jak wielką reputację i względy króla mógł liczyć członek cechu? Czy była możliwość otrzymania sporego kawałka ziemi wewnątrz murów miasta? Czy podczas oblężenia Wolenvain w 410EF budynki miejskie mogły zostać w jakikolwiek sposób uszkodzone? Jak wyglądała wtedy kwestia używanych przez obie strony konfliktu machin oblężniczych? TUTAJ
36. Eruannon Jak wygląda struktura władzy elfów z półwyspu Kaendry? Największa władza należy do króla/królowej, rady, lub innej struktury? Czy występuje szlachta? Tytuły są dziedziczne? Jaka jest postawa szlachty elfów do mniej szlachetnych pobratymców? Jak wygląda kontakt półwyspu Kaendry z Autonomią? Występują jakieś stosunki dyplomatyczne, chociaż nikła wymiana handlowa? Podejrzewam, że półwysep Kaendry jak już to specjalizowałby się w towarach luksusowych i magicznych, jednak co byłoby jego specjalnością? TUTAJ
37. Omival Jak czyste są wody Morza Smoczego i innych otaczających kontynent akwenów? Jakiej fauny i flory można spodziewać się pod powierzchnią wody? Jak wygląda używanie magii pod wodą? TUTAJ
38. Tingrim Ile kosztuje utrzymanie chaty z ogródkiem w okolicach Wolenvain? TUTAJ
39. Iria Czy w Wolenvain są jakieś gwary, dialekty? Mogę prowadzić postać, która mówi w nieco specyficzny, odmienny sposób? W dialogach postać będzie mówiła po polsku, ale z cudzoziemskim akcentem, np. w ten sposób. TUTAJ
40. Arenplen Czy ludzie mieszkający na przykład w Wolenvain, albo innych miastach i wsiach obchodzą jakieś ważne święta i w jakiej porze roku? Czy poza żywiołakami elementarnymi z żywiołów jak ziemia, ogień itp występują jakieś inne? Żywiołak ze światła, z cienia czy inny. TUTAJ
41. Gerhon Co wiadomo o Khan'Sal? Jacy są jego mieszkańcy, jakie ich zwyczaje, czy wierzą w Piętnastkę? TUTAJ
42. Dryss Jaką domenę trzeba opanować, aby magicznie móc zmieniać swój wygląd? Chodzi mi tu o np. zamianę w zwierzę. TUTAJ
43. Ciemny Jaka muzyka panuje na Lewiatanie? Średniowieczna? A czy gdyby nagle banda młodzików uświadomiła sobie, że fajnie jest rymować do rytmu bębnów, to czy by mógł powstać lewiatański rap? TUTAJ
44. Dryss Jakie języki występują na Leviathanie? Powszechny, elficki, zapewne krasnoludzki? Jakie inne rasy posiadają swoje języki? W jakim stopniu postać nieznająca tych języków zrozumie co się do nich mówi? TUTAJ i TUTAJ
44. Elaila Z jakim natężeniem zmienia się czas na Leviathanie? Ile to jest jeden dzień, a ile miesiąc czy rok? Ile czasu musi upłynąć – przekładając na nasze realia – by w Leviathanie zapanował np. Renesans? Jak wygląda kwestia cnoty w universum PBF? Czy w Leviathanie – tak jak w średniowieczu – kobieta, która wychowuje samotnie dziecko jest źle postrzegana? Albo taka, która rozpoczęła współżycie przed ślubem? Co do tej pory wynaleziono w Leviathanie? Chodzi mi bardziej o przedmioty, wynalazki. Czy każdy może nosić okulary? Mamy Erę Feniksa. Ile już trwa, ile będzie trwać i jaka po niej nastąpi? TUTAJ
45. Brenus Chodzi o sytuację, w której zwykły mięśniak z młotkiem chce ubić maga. Czy walka będzie działać w sposób opisany np. w Trylogii Czarnego Maga Canavan, w której to mag nałoży tarczę i praktycznie zignoruje, czy może kazdy cios przyjęty na osłonę będzie REALNIE męczył czarodzieja? Tj., czy walcząc twarzą w twarz, wojownik czy żołnierz, ma realną szansę pokonać czarodzieja nie posługując się żadnymi artefaktami czy amuletami? TUTAJ
46. Harkvinnar Zastanawia mnie, jak tutaj wygląda tutaj sprawa noszenia mieczy – szczególnie przez tych, którzy nie należą do stanu rycerskiego. Czy jest to jakoś regulowane? TUTAJ
47. A'eklamarijon (Ekler) Jak wygląda aktualna sytuacja polityczna w Autonomii? Jakie rody dominują, kto ma największe szanse na zostanie następnym królem? TUTAJ
48. A'eklamarijon (Ekler) A sytuacja polityczna w samej stolicy? Jak wyglądają stosunki pomiędzy rodami? Czy wszyscy popierają koronację przywódcy Konsorcjum? TUTAJ
49. Vilanna Monero (Mirelis) Czy urząd namiestnika jest mianowany czy dziedziczony i czy powołuje ich król, a kto w sytuacji gdy nie ma króla? Rada? Czy Rada funkcjonuje do dziś? Czy Wolenvain jest państwem całkowicie świeckim i wolnowyznanionym, czy jakaś religia dominuje, a kapłani mają prestiż i narzędzia kontroli nad ludem? Jak wygląda zarządzanie wojskiem. Byłabym wdzięczna za wymienienie stopni wojskowych jakie są. Jak nazywa się głównodowodzącego, czy są chorągwie namiestnikowskie itp. Czy inne rasy mają w Wolenvain swoich dyplomatów reprezentujących na dworze ich interesy na kształt ambasadorów. Jeśli tak, to chętnie też bym na takim położyła rączki. Co się dzieje z Namiestnikiem kiedy traci urząd (przy okazji czy jest on dożywotni?) Czy jest eksmitowany z pałacu i dostaje odprawę w postaci jakiegoś dworku na prowincji? Czy są wymyślone jakieś święte lub legendarne miejsca na terenie Autonomii, a jeśli nie, czy można jakieś stworzyć? TUTAJ i TUTAJ
50. Tonuryn Czy istnieją w świecie Leviathana jacyś powszechnie znani poeci? Jeśli tak, które ich dzieła są najbardziej znane i cenione? Czym się wyróżniają? TUTAJ
51. Nifrea Jak mniej więcej przedstawia się obecna wiedza na temat astronomii i matematyki. Mamy tutaj jakieś wybitne osobistości zajmujące się tymi dziedzinami nauki? Czy pisali oni jakieś księgi lub mieli powszechnie znane zapiski? Jak wygląda sytuacja a propos tej wiedzy w różnych warstwach społecznych? TUTAJ
52. Vilanna Monero Kto sprawuje pieczę nad Pałacem Sprawiedliwości. Chodzi mi o dowódcę tamtejszej straży, tudzież wiezienia. Jak się go fachowo nazywało w tamtych realiach, czy można używać słowa "nadzorca"? TUTAJ
53. Anemetius Jakie wydarzenie wyznacza rok 0 Ery Feniksa? TUTAJ
54. Andra Czy są jakieś uniwersytety, na które postać może uczęszczać czy młodzi adepci uczą się od rodziców/mistrzów? TUTAJ i TUTAJ
55. Andra Czy mogę założyć, że zioła dostępne w średniowiecznej Europie mogą pojawić się w świecie Leviathana? TUTAJ
56. Anemetius Jak to jest z tymi elfami, bo ja czytałem jakąś herezję na SB (aż się zbulwersowałem i tu piszę), że elf, który ma 18 lat to tak naprawdę rozwinął się jak 3 latek. WTF. To mój Anem kończył akademię magiczną w wieku 20, to co, był dzieciakiem ze smoczkiem w gębie? TUTAJ
57. Drytrak [Pytania o rolę kobiet w Świątyni Światła] TUTAJ
58. Tonuryn Co pojawia się przed oczami typowego mieszkańca Autonomii, kiedy usłyszy określenie "czarownica/wiedźma"? Podstarzała, odziana w czerń kobieta ze spiczastym kapeluszem na głowie? Jak są one postrzegane w świecie gry? TUTAJ
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3773
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

11 mar 2015, 23:04

Obrazek
Poglądowa mapka Nizin Szmaragdu
Iskarze – znajduje się, nawet relatywnie blisko Autonomii Wolenvain. Mowa o Nizinach Szmaragdu (która są nawet dodane jako dział forumowy). Mam nawet super mapkę, którą Ci nabazgrałem na szybko, a którą prezentuję po lewej. Weź tylko pod uwagę, że niektóre nazwy przyczółków są tymczasowe lub nieaktualne i zostaną zmienione. Same Niziny zaznaczyłem na zielono. Wiele o ich geografii i roślinności dowiedzieć można się z tego wątku, gdzie Tarr – wbrew jego nazwie – wędruje po wschodniej części tego terenu. Istotnym jest, że stamtąd wywodzą się niemal wszystkie zwierzęce rasy człekokształtne, czyli różnego rodzaju -łaki. Ogólnie zwiemy ich vahsalanami. Z bogactwa Nizin mocno korzysta np. Khan'Sal, które właściwie zbudowało na tym swoją potęgę. No, ale nie pytałeś o szczegóły, tylko o samo istnienie czegoś na przedstawiony przez Ciebie wzór, więc nie będę niepotrzebnie rozwijał tej kwestii. W razie czego – pisz.
Awatar użytkownika
Darlos
Posty: 34
Rejestracja: 10 mar 2015, 17:44
Lokalizacja postaci: Piaski pustyni
GG: 4940370

20 mar 2015, 01:18

W związku z projektem Karty postaci…

1. Czy w Leviathanie istnieją "pradawne cywilizacje", których artefakty moglibyśmy znajdować, studiować, a także prowadzić jakąś kartotekę dot. "sztuki", różnych stylów, technik i znaczeń w architekturze, rzeźbie itp? Co musiałbym wiedzieć o tych starożytnych mieszkańcach? Jak ich rozmieścić na osi czasu? Czytałem o erze Feniksa, a wcześniej o erze Tytana, ale wciąż trudno jest mi odnieść te dane do rzeczywistości. Czy np. po erze Tytana zostały tylko kamienie w piasku, czy np mogą stać gdzieś jeszcze całe budowle, użytkowane nieustannie od chwili powstania?

2. Czy takie rzeźby/ruiny miałyby charakter głównie sakralny? Czy to byliby ci sami bogowie, co obecnie? Jak traktować bogów – pytać o wszystko, czy w przypadku braku informacji pozwolić sobie na kreację? A co z "magicznymi" starociami?

3. Czy istnieje coś takiego jak symbolika, która mogłaby być pomocna w rozumieniu sztuki? Czy odbiega ona w jakiś sposób od klasycznej średniowiecznej? Czy sztuka też była zdominowana przez kościół, czy wolna, jak w renesansie? A jak to było wcześniej?
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3773
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

01 kwie 2015, 02:08

Bubeuszu – przepraszam, że musiałeś tyle czekać, ale nawet chęć jak najszybszego odpisania (którą wobec Twojej osoby od początku naszej znajomości żywiłem i nadal żywię) nie sprawiła, że sprawy prywatne oddzielające mnie od Leviathana uległy rozwiązaniu. Nadal źle u mnie z czasem i dostępem do forum, tym niemniej postanowiłem, że odpowiem na zadane przez Ciebie pytania najlepiej, jak na ten moment potrafię. Weź jednak na to poprawkę: pisanie bez dostępu do większości materiałów źródłowych, które mam na innym sprzęcie oraz czynienie tego w biegu niekoniecznie dobrze wpłynie na jakość udzielonych odpowiedzi. Gdyby więc jakaś kwestia nie została w satysfakcjonujący sposób rozwinięta, zachęcam do dopytywania. Mimo wyżej wymienionych, negatywnie wpływających na moją aktywność czynników, odpisywanie w tym temacie jest jednym z moich ulubionych leviathanowych zajęć i zawsze cieszy mnie, gdy pojawiają się tutaj nowe posty – nawet te zawierające z pozoru błahe pytania.

1. No, na ten temat to możemy rozmawiać całymi godzinami. Krótka odpowiedź to: tak. Ogólnie rozwinięcie tej kwestii przedstawiam poniżej.

Przed ustanowieniem Autonomii Wolenvain, na której obszarze toczy się większość ukazanych w grze wątków, okupowany przez nią obecnie teren zajmowany był przez przedstawicieli wielu ras, niejednokrotnie tworzących całe cywilizacje, po których obecnie nie pozostało zbyt wiele śladów. Spośród nich najszerzej rozpowszechniona jest wiedza o dwóch z nich: elfickiej i ludzkiej. Wbrew temu, co można byłoby sądzić, ludzie z zachodu nie byli bowiem pierwszymi przedstawicielami swej rasy, którzy trafili na teren obecnej Autonomii (co wydarzyło się ok. 0EF). Okolice Wichrowych Szczytów zamieszkane były przez w większości koczownicze, naprzykrzające się powoli budującym swoje państwo elfom, plemiona. Nie wiadomo, co tak naprawdę zadecydowało o tym, że inny szczep ludzi, pochodzący z położonych na dalekim zachodzie stepów, został cieplej przyjęty przez długouchów, zyskując dzięki temu sporo ogłady i wiedzy (mówi się wręcz, choć relatywnie rzadko, że to elfy nauczyły ludzi czytać i pisać), co pozwoliło im na znaczny rozwój i ustanowienie własnych struktur państwowych.

Jak wiemy, ostatecznie sprawa na linii ludzie-elfy zakończyła się przedwcześnie: wojną i zjednoczeniem rasy ludzkiej pod jednym sztandarem, co poskutkowało wypchnięciem elfów na Półwysep Kaendry, z którego dawno temu rozpoczęły swoją ekspansję, oddzielając się z czasem od bardziej tradycjonalistycznych grup elfów zwanych obecnie leśnymi. Długouchy były jednak na tyle zmyślne, że zniszczyły twory pracy swoich rąk, które zostawiały za sobą, by nie wpadły w ręce ich przeciwników: stąd właśnie niewiele pozostałości po ich architekturze. Najważniejsze z nich znajdują się w szybko oczyszczonym z elfów Wolenvain: mamy tutaj Wieczną Bibliotekę, a mieszczącą się w stolicy Twierdzę zbudowano na pozostałościach Zamku Jasności. Po elfach pozostała też obecnie zrujnowana arena położona za murami miejskimi. Podejrzewam też, że niektóre struktury obecne teraz w Jaśminowym Parku również posiadają pewne elfickie elementy pochodzące jeszcze z Ery Tytana, takie jak chociażby zdobienia i rzeźby.

Co zaś tyczy się ludzkich barbarzyńców, ich spuścizna jest o wiele mniej wyraźna. Wiadomo, że pewne trendy, np. architektoniczne, mogłyby pozostać wśród mieszkańców prowincji stołecznej do teraz, jednak trudno jest mi wskazać jakieś najbardziej prominentne przedstawicielstwo tego nurtu (najlepiej będzie je zresztą widać w nieopracowanych na ten moment Kupieckich Kochankach). W samym Wolenvain mamy więc na ten moment co najmniej trzy przenikające się style: elficki, utworzony z jego wpływami styl zachodni i styl wschodni, ulepszony dzięki rozwiązaniom zaimplementowanym w poprzednim. Sama Autonomia wchłonęła także wioski zamieszkane od wieków np. przez krasnoludy wzgórzowe i niziołków, gdzie również z pewnością występują jakieś specyficzne wytwory kultury.

Ostatnio pojawiły się także nowiny o starożytnych mieszkańcach Gór Ikrem. Jakiś czas temu do Minaloit przybyła ekspedycja krasnoludów ze Złotego Wąwozu – miejsca w Autonomii dotąd nieznanego – a jej członkowie zaczęli intensywne poszukiwania opuszczonej wieki temu kopalni Dravenghr należącej do ich przodków. Mówi się, że krasnoludy zamieszkiwały ongiś całe Ikrem (a nawet, jeszcze wcześniej, Wichrowe Szczyty), ryjąc głęboko i tworząc wspaniałe, wielopoziomowe miasta. Coś spowodowało jednak, że już ich tam nie ma, a sama rasa dawno temu podzieliła się – na żyjące wśród nizin „wzgórzowce” i brodaczy, którzy z czasem zadomowili się w w Złotym Wąwozie.

Najmniej znane są twory humanoidalnej rasy, która istniała prawdopodobnie przed wszystkimi wyżej wymienionymi. Ktokolwiek o nich mówi, zwie ich „Pradawnymi” lub „Starożytnymi”, jednak trudno jest dotrzeć do miejsc, które po sobie pozostawili. Jedynym z lepiej znanych – pozafabularnie, ponieważ miała tam miejsce jedna sesja – są ruiny świątyni AknoKarg. Można podejrzewać, że tego typu ruin jest więcej, jednak nie jest to wiedza powszechna i raczej tylko zapaleni badacze będą mogli powiedzieć coś więcej, o ile cokolwiek, na ten temat. Jak to zwykle w fantasy bywa, cywilizacja pradawnych była o wiele bardziej zaawansowana od obecnej, posługując się magią i technologią w sposób przewyższających rozumowanie żyjących w piątym wieku Ery Feniksa osób.

Poza Autonomią (ale w jej pobliżu) mamy na przykład miasta położone w okolicach Pustyni Śmierci, które stoją na swoim miejscu od niepamiętnych czasów. Starożytna kultura wzorowana na arabskiej widoczna jest np. w Khan'Sal. Na południu pustyni mamy Niziny Szmaragdu, zamieszkane głównie przez vahsalanów, czyli zwierzoludzi. Od zarania dziejów istnieją tam plemiona m. in. jaszczuroludzkie i minotaurze, również ze swoimi własnymi nurtami w sztuce, wierzeniami i tradycjami.

2. Pozostałe – a mówię tutaj głównie o tych pochodzących od elfów – po starożytnych czasach struktury mają różny charakter: od sakralnego przez ozdobny aż po użytkowy. W samej stolicy mamy przykłady wszystkich tych zastosowań.

Jeśli zaś chodzi o bogów, tutaj sprawa nieco się komplikuje. Elfy jako-tako bogów nie wyznawały: miały jedynie specyficzne jednostki, które w skomplikowany sposób oddawały cześć. Jedną z nich stała się Ylmina, wiekowa, elficka królowa, która została zamordowana na początku wojny elficko-ludzkiej, jaka miała miejsce w trzecim dziesięcioleciu Ery Feniksa. Do niej dorzucić można m. in. Armenę, Ourelię i Leataniela. Żywa była u nich także pamięć o Ghan'To, istocie pochodzącej jeszcze z czasów Starożytnych. Ludzie nie mieli czasu, aby dojrzeć do tego rodzaju świadomości duchowej, przez co z czasem po prostu przejęli od elfów te wierzenia, dodając do nich własną, typową dla pogańskich kultów ideologię. To samo wydarzyło się z bóstwami krasnoludzkimi: Mealenem, Zeatelem i Indrumonem, o których ludzie nauczyli się z Wiecznej Biblioteki, a w których do teraz w niezmienionym od całych wieków kształcie nadal wierzą mieszkańcy Złotego Wąwozu. Te osiem bóstw, w połączeniu z tymi przyniesionymi przez ludzi (tak zachodu jak i wschodu) z ich ojczystych terenów domyka listę piętnastu ogólnie znanych bytów wyższych.

Kwestia bogów, jak staram się mówić na każdym kroku, jest dla każdego świata fantasy niezwykle ważna i wkrótce doczeka się odpowiedniego rozwinięcia. Jak widać po tym, co pisałem wyżej i w odpowiedziach na inne pytanie, stanie się to dość szybko. Ilość opracowywanych szczegółów rośnie i niebawem dostępny będzie pełen obraz. Wolałbym więc nie widzieć tutaj daleko posuniętej samowolki. Względem struktur i podstawowych obrzędów opracowaną mamy na ten moment jedynie Świątynię Światła, toteż o nią można pytać w dowolnym momencie. Z pozostałymi kościołami i kultami nie obiecuję, ale w razie czego również postaram się coś na szybko opowiedzieć. Warto pamiętać, że wiara w większości przypadków nie jest usystematyzowana. Chyba tylko w sprawie Lorven (i może jeszcze Vieroxona oraz Devoulera, choć nad tym jeszcze debatujemy) mówić można o pełnoprawnych kościołach. Reszta działać będzie na o wiele luźniejszej, pogańskiej zasadzie i nie sądzę, aby można było w tym aspekcie zrobić coś – w KP lub poście fabularnym – nie tak.

Magiczne starocie niewątpliwie istnieją: tak pozostałe po elfach, jak i po krasnoludach czy po Starożytnych. Jak każdy przepełniony energią przedmiot należy je traktować z odpowiednią dozą ostrożności i nieufności: zgodnie z fabularnymi wytycnymi przedstawionymi np. w temacie „Magia Wyzwolona 2.0”.

3. Fabularnie na pewno taka symbolika istnieje, jednak jeśli chodzi o opracowane na ten temat informacje niewiele mogę na ten moment powiedzieć. Sztuka będzie odbiegać od klasyki średniowiecznej tam, gdzie będzie to konieczne. Sądzę, że wpływy cywilizacji, na których gruzach tworzyła się Autonomia Wolenvain, odcisnęły swoje piętno na sztuce, przez co trudno jest mówić tutaj o całkowitym odwzorowywaniu średniowiecza, ale jeżeli postarasz się zrobić to na podstawie historycznych przekazów i dzieł, na pewno nic się nie stanie, a podejście takie zyska sobie akceptację Mistrzów Gry. Nie zawsze trzeba też opisywać wszystko tak bardzo szczegółowo, szczególnie w przypadku dziedzin, o których próżno szukać na Leviathanie informacji.

Wpływ kościoła (mówię tu o ŚŚ) na sztukę jest dużo mniejszy, jednak mentalność ludzi podobna: w życiu codziennym nie ma zbyt dużego nacisku na przykładowe malarstwo. Nie sądzę, aby ktokolwiek powiesił sobie obraz nad kominkiem, natomiast jeśli chodzi o freski i malarstwo książkowe, to temat jest tak szeroki, że trudno jest objąć go umysłem. Dzieła tego typu tworzone są w większości, powiedziałbyś, propagandowo, ukazując sceny rodzajowe lub sakralne w określony, gloryfikujący dane osoby lub elementy sposób.

Inna sprawa, jeśli chodzi o sztukę innych niż ludzka cywilizacji: tutaj wpływy będą mocno odbiegać od średniowiecznych i podejrzewam, że elfickie rzeźby czy – ponownie – obrazy będą w pewnym sensie znacznie bardziej zaawansowane, odwzorowując rzeczywistość na zupełnie innym, doskonalszym (np. pod względem przestrzennym) poziomie. Z drugiej strony sądzę, że takie krasnoludy postawią na monumentalność i obróbkę jak najtrudniejszych do obrobienia materiałów w celu pokazania kunsztu artysty. Co do dzieł Starożytnych, to umyśliłem sobie, aby uczynić je quasi-futurystycznymi. Są to jednak luźne dywagacje: kwestia ta na razie wydawała się kompletnie nie interesować graczy i stąd mała ilość informacji, jaką mogę teraz przekazać. Jeżeli pojawią się głosy, że powinna zostać ona rozwinięta, wysiłki Kadry zostaną na niej o wiele skupione, a ja sam będę mógł powiedzieć na jej temat o wiele więcej. Myślę, że pomocne w tym aspekcie mogą być konkretniejsze pytania, bo o samej sztuce można pisać godzinami. Z tego też powodu ponownie zachęcam do dopytywania. Pewien jestem, że powyższe informacje zrodziły co najmniej kilka wątpliwości i rozbudziły Twoją ciekawość, więc nie pozostaje mi nic innego, jak oczekiwanie na poruszenie przez Ciebie kolejnych kwestii oscylujących wokół tych tematów.

Awatar użytkownika
Darlos
Posty: 34
Rejestracja: 10 mar 2015, 17:44
Lokalizacja postaci: Piaski pustyni
GG: 4940370

01 kwie 2015, 20:27

Filozof Infi. Dzięki za odpowiedzi! Cieszę się, że sprawia Ci przyjemność odpisywanie, bo zgodnie z oczekiwaniami, mam garść kolejnych pytań:

1. Czy są pewne formy sztuki popularne, bardziej powszechnie znajdowane, czy da się ustanowić jakąś hierarchię powszechności? Np w Grecji dosyć powszechne były wazy i amfory, podczas gdy figurki postaci na koniach zdarzały się raczej rzadko. W kościele katolickim też były pewne motywy o bardzo szerokim zasięgu, jak np Matka Boska z dzieciątkiem, wszelakiego rodzaju krucyfiksy, Jan Chrzciciel albo – na terenie Polski ludowej – figura Chrystusa Frasobliwego. Czy możesz podać jakieś wyobrażenia dosyć dobrze poznane, jakieś motywy powszechne, jakieś punkty odniesienia, szkółkę podstawową artysty rzeźbiarza/malarza? (w zależności od stylu i regionu).

2. Np. czym charakteryzował się styl elficki? Czy dominowała ornamentyka florystyczna, czy jakiś konkretny łuk, kąt, kształt..? Czy np. rzeźba jakiejś persony jest powszechnie znajdywana, a inna unikana? Na ile mogę sobie pozwolić na dowolność w kwestii oceniania zastanych bądź znalezionych dzieł sztuki?

3. Coś więcej o AknoKarg i kulturze/stylu Starożytnych? Gdzie można przeczytać ten wątek? Przez "futurystyczny" rozumiesz proste, geometryzujące formy i brak rozbudowanych ozdobników? Taki kubizm?

4. Coś więcej o stylu i kulturze "wzorowanej na arabskiej"? Co to za zwierzołaki się tam pałętają? Jak wygląda kultura minotaurów, a jak zwierzołaków?

Wybacz ogólność tych pytań, na razie muszę nieco wybadać grunt. Potem zapewne pojawią się bardziej szczegółowe pytania.
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3773
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

02 kwie 2015, 00:20

Wybacz, ale nie widzę myśli przewodniej, jaka kierowała Cię w zadawaniu tych pytań i przez to trudno jest mi sformułować jakąś posiadającą ręce i nogi wypowiedź. Wydawać by się mogło, że wybierasz losowe hasła z mojego poprzedniego posta i o nie dopytujesz. Być może po prostu nie jestem w stanie podążyć za Twoim tokiem myślenia i faktycznie przydadzą Ci się tak kompletnie losowe elementy jak np. zestawienie architektonicznego stylu minotaurów Nizin Szmaragdu z tym, który pojawił się u elfów pod koniec Ery Tytana.

Podejrzewam, że w ramach badania gruntu chcesz wiedzieć po prostu jak najwięcej i zadając tak „rozstrzelone” pytania chcesz mnie po prostu pociągnąć za język, ale przydałoby się przedstawienie pewnego rodzaju ścieżki, jaka najlepiej Cię interesuje. Z racji jej braku postaram się ustanowić ją samodzielnie i skupię się tutaj głównie na rzeczach, które dotyczą bezpośrednio Autonomii Wolenvain, przedstawiając sprawę z jej perspektywy. Oczywiście nie ma obowiązku prowadzenia postaci z niej pochodzącej, ale byłoby to chyba najlepsze rozwiązanie: o niej wiemy bowiem najwięcej i bardzo fajnie można zaczepić biografię swojego bohatera.

Czy są pewne formy sztuki popularne, bardziej powszechnie znajdowane, czy da się ustanowić jakąś hierarchię powszechności? Czy możesz podać jakieś wyobrażenia dosyć dobrze poznane, jakieś motywy powszechne, jakieś punkty odniesienia, szkółkę podstawową artysty rzeźbiarza/malarza? (w zależności od stylu i regionu).

Na pewno nie będę się tutaj rozpisywał o wszystkich regionach, których w świecie gry jest tyle, że trudno jest w ogóle wszystkie nazwać, a co dopiero tak szczegółowo opracować. Koncentrując się na Autonomii Wolenvain powiem głównie o tym, co mamy już w grze obecne, a więc o sztuce związanej z kościołem Lorven – Świątynią Światła. Nie będzie to nurt tak dominujący, jak w średniowieczu, gdzie niemal każdy aspekt sztuki podporządkowany był jednej religii (choćby z tego względu, że akceptowanych bóstw mamy na tym obszarze jeszcze „kilka”), ale to on jest najbardziej widoczny. Myślę, że większość mieszkańców przynajmniej kojarzy pojawiające się w nim motywy. Freski czy pieśni to dobry sposób nauczania wiary tych, którzy nie potrafią czytać.

Pojawiającym się motywem będzie na pewno sama Lorven, bladolica kobieta o szlacheckich rysach i z długimi blond włosami, odziana zwyczajowo w długą suknię. Towarzyszyć będą jej wyidealizowani słudzy, jej powiernicy, z wieloma abstrakcyjnymi, świetlistymi symbolami na swoich nagich lub odzianych w piękne zbroje ciałach. Wszystkie postacie często otoczone są poświatą, a wśród powierników pojawiają się także całkowicie wypełnione żółtymi barwami oczy, co ma symbolizować bijący od ich patrzałek blask. Do tego dołożyć można szczególnie umiłowane przez boginię i jej wysłanników jednostki, takie jak choćby Kahonima Dzierżyciela, założyciela Stowarzyszenia Wolnych Lorveniuszy, które później przekształciło się w ogólnie znany zakon, przyczyniając się też do formowania samej ŚŚ. Jedną ze scen z jego udziałem będzie na pewno moment przekazania zwanego Opromieniaczem miecza, o czym poczytać można w linku, jaki zamieściłem wyżej.

Popularnym symbolem będą też wszechobecne promienie słoneczne i samo słońce, pozostałość po dawnych, pogańskich czasach. Na tę kwestię warto zresztą zwrócić szczególną uwagę. Świątynia Światła mocno ewoluowała, centralizując się i pełniąc w Autonomii rolę podobną do tej, jaką sprawował kościół katolicki w średniowieczu. Pozostałe kulty będą jednak w większości bardzo pierwotne, ukazując bóstwa jako istoty żyjące pośród ludzi, często posiadające własne przywary, kłócące się z podobnymi sobie i nie zawsze czyniących dobro.

Malarstwo Autonomii skupia się głównie na ukazaniu sytuacji i uczestniczących w niej osób. Mało jest portretów (choć te zaczynają się ostatnimi czasy pojawiać coraz częściej), więcej malowanych na ścianach budynków oraz w książkach scen zbiorowych, np. z bitew, składanych hołdów, scen religijnych i takich z udziałem władców lub szczególnie znanych rycerzy i dam. Warto nadmienić, że proporcje ciała czy perspektywa nie będą w nich zbyt dobrze zachowane.

Co się tyczy rzeźb, tych będzie relatywnie niewiele. Odpadają raczej różnego rodzaju popiersia, prędzej widziałbym pomniki przedstawiające całe osoby lub grupy osób, zwykle w skali przewyższającej naturalną. Małe figurki czy wazy będą rzadkie, szczególnie w obejściach zwyczajnych mieszkańców kraju. Częstsze, ale też bez przesady, będą np. płaskorzeźby.

Np. czym charakteryzował się styl elficki?

Elfy są istotami, które mają całe wieki na doskonalenie swej sztuki, a trzeba przy tym powiedzieć, że jeżeli już poświęcą się jednej dziedzinie życia, to z czasem dochodzą w niej do nieznanej rasie ludzkiej perfekcji. Dążenie do ideału najlepiej widoczne będzie w architekturze, bowiem ta, jak pisałem wcześniej, przetrwała w przynajmniej kilku dobrze znanych i rozpoznawalnych nawet dla kogoś ze wsi budynkach. Struktury elfów będą smukłe, stworzone z nieludzkim pietyzmem. Jeżeli długouchy postawiły mur, to można być pewnym, że każdy kamień będzie w nim tak ułożony, jakby znajdował się tam od zawsze (por.: opis bramy Twierdzy w Wolenvain). Przeciwnie jednak do krasnoludów, nie będzie tutaj zbyt wiele obróbki: elfy o wiele bardziej szanują przymioty natury i generalnie pracują z nią w zgodzie, więc więcej czasu zajmie im dopasowanie fragmentów tworzone budowli do planu, jaki sobie ustanowią, niż faktyczna praca murarsko-kamieniarska. Dla nich jest to po prostu wyzwanie, kolejny duży problem myślowo-logiczny, z którym muszą sobie jakoś poradzić; czas ma mniejsze znaczenie. Z tego też powodu ich budynki powstają bardzo długo i są niezwykle dobrze rozplanowane oraz trwałe. Ogólnie można rzec, że będą też smukłe, powiedziałbyś: delikatne, często bielone lub wykonane z jasnych elementów. Sądzę, że zamiast zdobień długouchy używałyby faktycznych roślin do upiększania swoich wnętrz, w architekturze stosując inne zabiegi upiększające, takie jak chociażby umieszczanie w budynkach jakichś ciekawych łuków nadokiennych, kolumienek i tak dalej.

Inna sprawa z budynkami z drewna. Pod koniec Ery Tytana elfy odchodziły już powoli od tradycji nakazującej im nie tyle ścinanie drzew, co swoiste nakłanianie ich do wyrastania tak, aby utworzyły użyteczne dla nich struktury. Takie podejście wyraźne będzie obecnie tylko na Półwyspie Kaendry, gdzie, jak już pisałem w poprzednim poście, pozostały elfy nastawione bardziej zachowawczo, nieuczestniczące w ekspansji na zachód, którą elfy wysokie powolutku prowadziły przez całe milenia, a która została krwawo zatrzymana przez ludzi z zachodu, z którymi początkowo żyły w dobrej komitywie. Myślę, że czasem będzie można napotkać jakieś pozostałości tego „leśnego” stylu, ale będą one rzadkie. W początkach Ery Feniksa każdy twór elfiej rasy spotykany był z nienawiścią od strony ludzi, a drewniane altany bardzo łatwo jest zrównać z ziemią z pomocą dobrze rzuconej pochodni.

Elfy cenią sobie indywidualizm, który sprawił, że w ich sztuce, a mówię tutaj głównie o rzeźbie i malarstwie, widoczne będzie dalece więcej nurtów niż te spotykane w analogicznych dziedzinach sztuki u ludzi. Jeżeli elf postanowi sobie, że w swych wytworach będzie dążył do zachowania jak największego realizmu, to otrzymać możemy nawet coś na wzór dzieł prerafaelickich. Wyobrażam sobie, że będzie tutaj o wiele więcej abstrakcyjności. Sztuka elfów nie musi być praktyczna, a jej celem nie musi być przedstawianie konkretnych, przedstawiających dane wydarzenie czy rozsławiających czyjeś imię wydarzeń. Tutaj pojawią się malunki przedstawiające martwą naturę, idee architektoniczne lub skomplikowaną geometrię.

A czym minotaurzy?

No, tutaj nie mam aż tyle do powiedzenia. Głównie dlatego, że kultura minotaurów będzie o wiele mniej zaawansowana niż elficka. Minotaury żyją niczym taureni z uniwersum Warcrafta: na trawiastych stepach Nizin Szmaragdu, gdzie stawiają swoje drewniane, uzupełniane skórą, sporej wielkości budynki. Proste figury geometryczne, totemy, osobliwe upodobanie do kątów prostych (ukłon w stronę greckiego labiryntu), malunki na futrze i tak dalej. Raczej bez jakiegoś większego rozbudowania pod względem samej sztuki na rzecz umiłowania natury i równowagi życia oraz śmierci. W Autonomii nie będzie wiadomo zbyt wiele na ten temat. Czasem jakiś minotaur pojawi się na jej terenach, ale będą to rzadkie przypadki, podczas których dana jednostka opuściła swoje rodzinne strony z bardzo dobrych powodów. Wtedy może opowiedzieć o swojej kulturze, ale nigdy nie będzie to wiedza powszechna. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej, to postaram się coś wykoncypować, ale na ten moment niewiele mamy materiałów na temat minotaurów, które aż proszą się o dogłębny „rework”.

Czy dominowała ornamentyka florystyczna, czy jakiś konkretny łuk, kąt, kształt..?

Tutaj wszystko, jak wiadomo, zależy od nurtu, o którym będziemy mówić. „Wysoka” architektura ludzi będzie bardzo podobna do tej, którą znamy ze średniowiecza, a więc romańska i gotycka (gdzie zdarzały się motywy roślinne), o elfach pisałem wyżej. Poniżej masz coś o tym, jak wygląda ta sprawa w przykładowym Khan'Sal.

Czy np. rzeźba jakiejś persony jest powszechnie znajdywana, a inna unikana?

Jak pisałem, w Autonomii rzeźby spotyka się relatywnie rzadko – jest to domena czasów raczej starożytnych niźli średniowiecznych i zachowujemy tę zasadę na fabule. Będą to raczej rzeźby osób bardzo ważnych dla historii tego rejonu, rzadziej przedstawiające bogów (a jeszcze rzadziej Lorven, którą chętniej widywałbym na różnego rodzaju freskach i innych typowo średniowiecznych malowidłach).

Na ile mogę sobie pozwolić na dowolność w kwestii oceniania zastanych bądź znalezionych dzieł sztuki?

Przepraszam, że odpowiem pytaniem na pytanie, ale jakiego rodzaju ocenianie masz na myśli? Chodzi o fabularne dopasowywanie napotkanych dzieł do danego nurtu? Jeżeli tak, to jak najbardziej zachęcam. Lubię, gdy świat tworzy się przy udziale graczy, szczególnie, gdy chodzi o kwestie, które wcześniej w ogóle nie były poruszane, jak np. sztuka, o której sobie tutaj rozmawiamy, a która wydawała się nikogo przed Tobą nie interesować. W razie czego, gdybyś coś szczególnie źle zrozumiał, otrzymasz stosowną informację od Mistrza Gry – Ty się czegoś dowiesz, a i może świat na tym zyska.

Coś więcej o AknoKarg i kulturze/stylu Starożytnych? Gdzie można przeczytać ten wątek? Przez „futurystyczny” rozumiesz proste, geometryzujące formy i brak rozbudowanych ozdobników? Taki kubizm?

Mówiłem głównie o stylu architektonicznym, nazywając go z braku laku właśnie quasi-futurystycznym, chociaż za to określenie każdy kulturoznawca na pewno zjadłby mnie żywcem. Chodzi mi o tworzone brył o foremnych podstawach budynki, gładkie, szkliste powierzchnie, minimalizm w zdobnictwie i tak dalej. W najśmielszych snach nie nazwałbym tego kubizmem. Więcej mógłbym powiedzieć, ale nie sądzę, aby było to istotne: żadna z postaci nie dotrze ot tak do tego typu starożytnych ruin, które są skrzętnie ukryte przed okiem większości mieszkańców Autonomii. Chciałbym, aby tajemnice Starożytnych, a tym samym wytwory ich kultury, odkrywane były na fabule (lub, od biedy, podczas pisania KP i prywatnych rozmów z MG na ten temat). Fabularnie mało kto w ogóle wie, że przed elfami istniała tutaj jakaś inna cywilizacja i chciałbym, aby tak to pozostało. Jeżeli szczególnie mocno interesuje Cię ta sprawa, a sam posiadasz jakiś dobry koncept postaci, do której utworzenia potrzebujesz konkretnej, specyficznej wiedzy na temat Starożytnych, to zapraszam właśnie na kanały prywatne. Pierwszy i ostatni póki co wątek fabularny związany ze Starożytnymi prowadzony był tutaj. Weź jednak poprawkę na to, że sesja ta była prowadzona dość dawno i nie było wówczas zbyt wiele opracowanych w kwestii Starożytnych kwestii. MG musiał niejako improwizować. Nie mówię, że opisane tutaj wytwory kultury tej pradawnej rasy nigdy tak naprawdę nie istniały, ale polecam traktować to z pewnym przymrużeniem oka.

Nadejdzie czas, gdy wszystkie przedstawione w powyższym temacie informacje zostaną uporządkowane i zweryfikowane. Te co bardziej abstrakcyjne i niedopasowane do przyjętej wizji (którą ogólnie przedstawiłem powyżej oraz w poprzednim poście) zostaną wyjaśnione np. wpływem późniejszych lokatorów AknoKarg. Nie sądzę, aby na ten moment była to sprawa priorytetowa, bo, jak pisałem, fabularnie niewiele można się o Starożytnych dowiedzieć, ale jeżeli pojawi się zainteresowanie od strony wartościowych użytkowników (do których się zaliczasz), to postaram się coś w tej sprawie przedsięwziąć.

Coś więcej o stylu i kulturze „wzorowanej na arabskiej”?

Brak często spotykanych w Autonomii witraży, raczej rzadkie rzeźby i malowidła. Bogate zdobienia, dużo złota, spore, nieoszklone okna, arkady, kopuły, all that jazz. Jeżeli znajdziesz cokolwiek o złotej erze islamu, to myślę, że dużo się nie pomylisz.

Co to za zwierzołaki się tam pałętają? Jak wygląda kultura minotaurów, a jak zwierzołaków?

„Tam”, czyli, jak mniemam, na Nizinach Szmaragdu. Ano wszelkiego rodzaju. Ogólnie uważa się, że właśnie z Nizin wzięły swój początek właściwie wszystkie rasy zwierzołacze, grupowane pod nazwą vahsalanów. Żeby wyklarować: pojęć „zwierzołak” i „vahsalanin” używa się wymiennie. Minotaur, tak samo zresztą jak jaszczuroczłek, wilkołak czy kotołak to vahsalanin, czyli zwierzołak. Mam nadzieję, że teraz wszystko jest już zrozumiałe. Jeżeli nadal będzie Cię po tych wyjaśnieniach kultura minotaurów, o której troszkę napomknąłem powyżej, to zapraszam do ponowienia pytania.

Awatar użytkownika
Darlos
Posty: 34
Rejestracja: 10 mar 2015, 17:44
Lokalizacja postaci: Piaski pustyni
GG: 4940370

02 kwie 2015, 12:44

Rozumiem, że moje pytania mogą wydać Ci się dziwne, zwłaszcza w kontekście innych, bardzo konkretnych i pragmatycznych.
Cóż, szukam po prostu odpowiedniego miejsca, by osadzić swoją postać w zainteresowaniach i wiedzy specjalistycznej. Bo nie będzie to raczej zwykła postać-wojownik, czy coś w ten deseń.

Myślę sobie, że mogłaby chcieć zbadać jakąś średnio znaną kulturę, np minotaurzą. Ponieważ wiedza musi być komplementarna i dać się porównywać, trzeba też było zapytać o to, co znamy w Wolenvain i o to, co jest ogólnie znane i powszechne.

Khan'Sal wydaje się fajnym miejscem, żeby tam osiąść. Bardzo lubię arabski styl. I w związku z tym pytanie: czy to znaczy, że w rejonach pustynnych też obowiązuje zakaz przedstawień antropomorficznych w sztuce, za to niespotykanie rozwinięta jest ornamentyka geometryczna, powtarzalne wzory, dekoracja kaligrafią, szeroko ujęta arabeska?
Bo można też polecieć w stronę Egiptu czy Mezopotamii, gdzie powstawały piękne posągi, a sztuka zorientowana była raczej monumentalnie.
Jak wielka w tamtych rejonach występuje korelacja sztuki z religią? W co się tam w ogóle wierzy i jak to wygląda?
Awatar użytkownika
Tonuryn
Posty: 132
Rejestracja: 18 wrz 2014, 21:11
Lokalizacja postaci: Kamienica Artmerów
Discord: Youmuu
GG: 52562577
Karta Postaci: viewtopic.php?p=50324#50324

02 kwie 2015, 23:29

[Znalazłem odpowiedź na swoje pytanie.]
Awatar użytkownika
Ropień
Posty: 193
Rejestracja: 20 paź 2013, 15:26
Lokalizacja postaci: Lwi Bród
GG: 6550057
Karta Postaci: viewtopic.php?t=2770

17 kwie 2015, 10:24

Czy ludzie (i inne rasy) w miastach (bo pomijam plemiona etc.) personifikują jakoś niektóre idee? Np. śmierć? Czy jest ona kojarzona tylko z Eeskarem? Czy personifikują coś innego? Na wzór naszych jeźdzców apokalipsy? Jak śmierć jest przedstawiana w sztuce?
Ketesil
Posty: 1
Rejestracja: 23 cze 2015, 17:55

23 cze 2015, 18:07

Pod jaką domenę podchodzi panowanie nad zimnem i lodem?
Awatar użytkownika
Zeler
Posty: 153
Rejestracja: 29 gru 2012, 00:05
GG: 45832037
Karta Postaci: viewtopic.php?p=39092#39092

23 cze 2015, 20:14

Magia Wyzwolona 2.0 - Elementy - Domena wody
Możliwa jest także zmiana stanu skupienia i tym samym utrata kontroli nad substancją. Oznacza to, że mag specjalizujący się w zamrażaniu wody, wytwarzaniu sopli lodowych i miotaniu nimi oscyluje na pograniczu domeny Wody i Ziemi (zajmującej się telekinezą ciał stałych).
Domena wody odpowiada w tym przypadku za zgromadzenie cieczy oraz zmianę jej stanu skupienia na stały. Domena ziemi odpowiada za kontrolę telekinetyczną ciała stałego, w tym przypadku lodu.

Z kolei samo zimno wywoływać oraz kontrolować można na kilka sposobów. Najprostszym, który przychodzi mi do głowy jest obniżanie temperatury powietrza, za co odpowiada domena owego żywiołu.

Wróć do „Dyskusje i propozycje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Zarejestruj się · ZALOGUJ


Jest 6 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 6 gości
Zarejestrowani użytkownicy: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika
Liczba postów: 52146
Liczba tematów: 2970
Liczba użytkowników: 1042
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: xXVukoXx
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Discord – czat głosowy

Uwaga – lista osób rozmawiających głosowo nie aktualizuje się na bieżąco. Konieczne jest odświeżenie strony.