Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o Leviathanie, ale baliście się zapytać

W tym dziale znajdują się różnego rodzaju informacje na temat mechaniki gry oraz jej świata. Zapoznanie się ze wszystkimi nie jest obowiązkowe, ale pozwala lepiej zrozumieć Leviathana.

Moderator: MG

Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3706
Rejestracja: 01 wrz. 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o Leviathanie, ale baliście się zapytać

11 lip. 2017, 21:00

Część I – na dobry początek

Na jaką stronę udało mi się trafić?
Przeglądasz właśnie LeviathanRPG.pl – witrynę, na której łamach toczy się tekstowa gra fabularna prowadzona poprzez forum. Gra nazywa się „Leviathan”.

Z jakiego gatunku jest ta gra?
Gatunek, do którego aspiruje Leviathan, można określić jako science fantasy – chociaż z klasycznie pojmowanym science fantasy nie ma dużo wspólnego. Science (z ang. „nauka”) dotyczy tutaj starań o zachowanie zgodności realiów gry z osiągnięciami nauki. Fantasy, bo prócz tego znajdują się w niej elementy fantastyczne.

Czym konkretnie jest to „science” w łatce gatunkowej?
Część „science” Leviathana to nic innego jak mediewistyka – nauka o średniowieczu. Przeciwnie do większości tworów z gatunku fantasy stawiamy przede wszystkim na wierne odwzorowanie tej epoki wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, walcząc z mitami na jej temat.

To co z tym „fantasy”…?
Człon „fantasy” jest tu równie ważny. Stan wiedzy twórcy gry (czyli mój) oraz – w niektórych obszarach – osiągnięć mediewistycznych nie pozwala na pełną symulację średniowiecza. Poza tym elementy fantastyczne mają na celu przyciągnięcie potencjalnych odbiorców oraz złagodzenie przekazu, by nauka o średniowieczu szła poprzez zabawę podszytą odrobiną magii. Można to porównać do protoplasty gatunku – Władcy Pierścieni – ale robionego nieco mniej „baśniowo”. Jak popularny Wiedźmin czy Gra o Tron, tylko z większym poszanowaniem epoki średniowiecza i naciskiem na propagowanie wiedzy.

Czyli wszyscy jesteście tutaj historykami?
Oczywiście, że nie. Prawie nie ma tutaj absolwentów kierunków związanych z historią. Ja sam, jako twórca gry, tylko interesuję się mediewistyką i ciągle zwiększam wiedzę, szukając pomocy wszędzie tam, gdzie są osoby chętne jej udzielić. Jeśli jesteś jedną z nich – zapraszamy do współpracy.

Jaki jest cel gry?
Celem gry jest realistyczne poprowadzenie wymyślonej przez siebie postaci przez trudy średniowiecznego życia, z dodatkiem pewnych elementów nadrealnych – z których można korzystać. Każdy taki bohater ma swoje osobiste cele, do których realizowania gracze dążą poprzez rozgrywkę. To gra dla zaangażowanych, chętnych do rozwijania się osób, która nie stawia wygórowanych oczekiwań.

Nie wydaje się to… nudnawe? W końcu epoka średniowiecza nie była wesoła.
Jako że realia średniowiecza, które staramy się odtwarzać, znacznie różnią się od naszych, ich odkrywanie jest zabawą samą w sobie. Poza tym dochodzi wspomniany wyżej element fantastyczny oraz całkowita swoboda działań graczy. Nie chodzi o to, by postacie kierowane przez graczy umierały z głodu, z przepracowania czy na skutek popularnych w średniowieczu chorób.

Skoro mogę wymyślić postać jak chcę, może być ona całkiem spełniona…?
Tak, ale to żadna zabawa. No i osiągnięcie tego stanu na zawsze jest chyba niemożliwe. Nawet w idealnym życiu zawsze może się coś zepsuć, prawda? Startowanie z ustalonego przez siebie pułapu i próba sięgnięcia wyżej to główne źródło satysfakcji z gry na Leviathanie.
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3706
Rejestracja: 01 wrz. 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

Część II – podstawy gry na Leviathanie

11 lip. 2017, 21:09

Część II – podstawy gry na Leviathanie

Kto ustala początkowy pułap i dążenia postaci?
Ten pułap i cele ustalasz samodzielnie, zgodnie z preferencjami. Droga wiedzie przez różne wydarzenia – obyczajowe, sensacyjne, tragiczne i komediowe. Narratorem ich wszystkich jest Mistrz Gry, który postara się zapewnić Ci rozrywkę podczas tzw. sesji fabularnej.

Czy zatem wszystko sprowadza się do widzimisię jednego człowieka?
Nie do końca. Mistrzowie Gry na Leviathanie to najbardziej kompetentne osoby w społeczności graczy. Prócz naturalnych zahamowań etycznych i moralnych obowiązują ich także pewne z góry ustalone pryncypia Mistrzów Gry.

Czym są te pryncypia Mistrzów Gry?
Pryncypia Mistrzów Gry to konkretne zasady obowiązujące każdego z nich. Mistrz Gry ma duże uprawnienia – może dowolnie kierować światem gry, tworząc postacie oraz wydarzenia na potrzeby sesji fabularnych. Chcemy, by gracze mogli im zaufać, wiedząc, że są odpowiedzialni. Dlatego wspólnie ustaliliśmy reguły, jakie będą ich dotyczyć.

Jakie są pryncypia Mistrzów Gry?
Mistrz Gry nie jest Twoim przeciwnikiem, a partnerem. Zamiast wyciągać konsekwencje, powinien przede wszystkim uczyć, na czym polega Leviathan, abyś stawał się coraz lepszym graczem. Ponadto, nie może bez powodu pomóc czy zaszkodzić Twojej postaci. Jego decyzje oraz werdykty muszą być oparte na jasnych przesłankach, odpowiadając na Twoje działanie.

To na czym MG opiera werdykt?
Przede wszystkim na tym, jak dobrze rozumiesz świat gry. Jeśli poprowadzisz swoją postać realistycznie i racjonalnie, unikniesz kłopotów i Twojemu bohaterowi będzie się powodzić. Zależy to oczywiście od sytuacji, w której się ona znalazła. Chodzi też o to, by grać zgodnie z opisem bohatera, czyli Kartą Postaci. Na pozytywny werdykt wpływa też Twoja aktywność na Leviathanie oraz poziom stosowanej przez postać umiejętności. Mamy więc 4 czynniki: obycie, kontekst, KP, aktywność i poziom używanej przez postać umiejętności.

To umiejętności postaci mają tutaj jakieś poziomy?
Tak, przy czym maksymalna ilość umiejętności oraz ich poziom zależą od ilości uzyskanych punktów umiejętności. To zależy zaś od wieku postaci. Są 4 poziomy umiejętności: podstawowy, zaawansowany, mistrzowski i arcymistrzowski. Umiejętności możesz wymyślić samodzielnie albo skorzystać z listy.

A co, gdy jednak popełnię błąd podczas gry?
Zależy, co rozumiemy pod pojęciem „błędu podczas gry”. Postać powinieneś prowadzić zgodnie z jej KP, a jeśli zakłada ona pewną lekkomyślność bohatera, to pewnie czasem mu coś po prostu nie wyjdzie. Czasem sytuacja będzie groźna i trudno będzie z niej wyjść bez szwanku. Trochę inaczej jest, gdy spróbujesz zagrać niezgodnie z KP albo realiami gry.

To co się stanie, gdy zagram niezgodnie z KP albo realiami gry?
Mistrz Gry nie wcieli Twojej decyzji natychmiast w życie. Powoła się w takim przypadku na pochodzenie, charakter lub wiedzę Twojej postaci. Sam fakt, że urodziła się ona i wychowała w świecie gry, sprawia, że wie o nim najwięcej. Nie wszystkie Twoje decyzje będą dla niej naturalne. Prostym przykładem jest spotkanie dwóch szlachciców. Jeśli opiszesz, że Twoja postać zwraca się do drugiej tak, że obraziłaby ją, Mistrz Gry poinformuje Cię o tym i zaproponuje alternatywy.

Zatem moja własna postać może mi się… sprzeciwić?
Nie do końca. Zachowujesz pełną kontrolę nad postacią. Gdy nienaturalne zachowanie Twojej postaci miałoby doprowadzić do przykrych konsekwencji, Mistrz Gry dopyta, czy na pewno taki był Twój zamiar. Będziesz miał możliwość zmiany albo podtrzymania swojej decyzji. Jeśli zdecydujesz się na to drugie, bezwzględnie wejdzie ona w życie – wraz z wszelkimi następstwami.

Czyli Mistrz Gry poprowadzi mnie za rączkę?
Mistrz Gry nie prowadzi nikogo za rączkę, a jedynie odpowiada na poczynania graczy, odgrywając świat i jego mieszkańców. Po pewnym czasie intensywność działań pomocniczych MG się zmniejszy. Mogą one nawet całkiem zaniknąć. Oznacza to, że zostałeś uznany za doświadczonego gracza i zdany jesteś tylko na siebie.

Zawsze będę miał Mistrza Gry na karku?
Zwykle tak, ale nie zawsze. Nie będzie go w wątkach nazywanych grą swobodną, czyli takich rozgrywanych wyłącznie między graczami, głównie rozmowach ich postaci. Nie będzie go też tam, gdzie lekko pokierujesz postaciami ze świata gry (NPC), np. wdając się w niezobowiązujące pogaduszki. Zainteresowanie Mistrza Gry jest wówczas lekkie, ale niezmiennie stałe. Zawsze jest gotów, by wkroczyć.

Kim są te „postacie ze świata gry”?
Może to być ktokolwiek – karczmarz, rabuś, wielki rycerz albo król. Takie osoby nazywamy NPC (z ang. “Non‐player Character”) lub BN („Bohater Niezależny”). NPC mogą pomagać i przeszkadzać Twojej postaci według swoich indywidualnych pragnień, celów i usposobienia. Podczas gry napotkasz wiele z nich i MG postara się, by każda była realistycznie odgrywana. Czasem to właśnie próba zjednania sobie NPC będzie dla Ciebie najtrudniejsza.

No właśnie – czy gra jest trudna?
Trudność gry wzrasta i maleje w naturalny sposób. Jeśli wymyślisz postać mocno zakorzenioną w świecie gry, o rozległych koneksjach, posiadającą wielu ludzi pod sobą (czyli po prostu w dowolny sposób potężniejszą od przeciętnej), to trudniej będzie Ci nią kierować. Niekiedy też sytuacje, w które wpakuje się Twoja postać, będą bardzo niebezpieczne i zagrożą jej zdrowiu oraz życiu. Przypomnijmy, że świat Leviathana oparty jest na średniowieczu. Stosunkowo łatwo w nim więc zginąć. Wszystko się może zdarzyć.

Jak to – czy potężniejsze postacie nie mają łatwiej w życiu?
Mają, ale odróżniamy to od trudności gry. Dla potężnej postaci życie będzie łatwe, ale żebyś mógł ją dobrze poprowadzić, będziesz musiał wykazać się dobrym zorientowaniem w realiach gry. Czyli wykazać się inicjatywą, co samo w sobie jest trudne.

Jak mogę ułatwić sobie grę?
Czytając teksty z działu „Wiedza”. Oczywiście nie wszystkie aspekty świata gry zostały w nim opisane. Jest to w zasadzie niemożliwe. Gra znajduje się ponadto w wersji beta, bo planujemy dodanie jeszcze kilku rzeczy.

Czyli żeby dobrze grać, muszę poczekać na dodanie nowych materiałów?

Skupiając się na tym, co jest już dostępne, możesz stworzyć naprawdę różnorodne postacie, a później dobrze je poprowadzić. A jeśli postanowisz ambitnie zgłębić kwestie dotąd nieporuszone na łamach Leviathana, Mistrz Gry Ci w tym pomoże. Zawsze możesz też poszukać źródeł historycznych na własną rękę i budować grę razem z nami. Choć koncentruje się ona na pewnych konkretnych obszarach, eksplorować można każdy jej zakamarek, a jej świat jest kompletny i spójny z perspektywy jego mieszkańców.

To na jakich obszarach koncentruje się gra?
Staramy się wprowadzać elementy gry powoli i z rozmysłem. Obecnie do dyspozycji graczy oddajemy postacie ludzkie pochodzące z kraju zwanego Autonomią Wolenvain. W nim też toczy się gra. Założeniem obecnego jej etapu jest koncentracja na szlachcie i to właśnie błękitnokrwiste postacie polecamy tworzyć. Możesz grać hrabią, baronem, szlachcicem nietytułowanym, świętym rycerzem… Możliwości jest sporo, a poczytać można o nich o tutaj.

A co, jeśli zechcę zagrać inną postacią?
Nic nie stoi na przeszkodzie, by grać chłopem, mieszczaninem, duchownym, uczonym czy klasycznym poszukiwaczem przygód posiadającym wachlarz niespotykanych zdolności. Wszystkie te archetypy można także mieszać. Takie postacie mogą mieć po prostu trudność w znalezieniu się w centrum najważniejszych wydarzeń. Możesz mieć też kilka postaci, na osobnych kontach. Dla wytrwałych przeznaczeni są bohaterowie posługujący się magią.

Dlaczego magia jest dla wytrwałych?
Bo magia na Leviathanie pozwala na dokonanie dowolnych cudów. Aby to jakoś usystematyzować i zbalansować, opisaliśmy ją w tekście „Magia Wyzwolona 2.0. Sama długość tego tekstu może zniechęcać. Jeśli doliczyć do tego fakt, że magowie są traktowani nieufnie, a skutki nieudanych czarów są często katastrofalne…
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3706
Rejestracja: 01 wrz. 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

Część III – często zadawane pytania o grę

11 lip. 2017, 21:22

Część III – często zadawane pytania o grę

No dobra, to jak mogę dołączyć do gry?
Opisując wymyśloną przez siebie postać w standaryzowanym dokumencie zwanym Kartą Postaci, który później opublikujesz w dziale forum o nazwie „Skryptorium”. Zalecamy, aby pierwsza postać nie była zbyt skomplikowana. Najlepiej jest nauczyć się gry poprzez samo uczestnictwo w niej.

Cholera, dużo tego… Czy wszystkie wymagania co do KP muszę spełnić?
Nie. Większość z nich spisana jest na wyrost, by uniknąć w przyszłości wszelkich, nawet kompletnie nieprawdopodobnych nieporozumień. Stąd np. zalecane opisy wszystkich wymiarów ubrań noszonych przez postać. Szansa na wystąpienie jakiegoś problemu w tej kwestii jest astronomicznie niska. Chcemy, aby próg wejścia do gry był niski, więc po prostu śmiało napisz swoją KP. Ona ma tylko umożliwić Ci granie.

A jeśli jednak wynikną jakieś problemy z moją Kartą…?
Wtedy MG wstrzyma rozgrywkę, dopyta Cię o problematyczne kwestie i po prostu dopiszesz je do Karty Postaci. Powinna być ona przede wszystkim wypełniona w zgodzie z bazowymi realiami gry. Jeśli Twoja KP nie łamie tych podstawowych zasad, zostanie dopuszczona – otrzyma akceptację wstępną. Proste, prawda?

…Ale opisy tych realiów są strasznie rozwlekłe! Wszystko muszę przeczytać?
Zdecydowanie nie. Wybierz tylko te tematy z działu „Wiedza”, które Cię interesują. Robimy wszystko, by były przejrzyste i dobrze się czytały. Jeśli czujesz się swobodnie, możesz nie czytać żadnych. A gdy Karta Postaci będzie sprzeczna z podstawowymi zasadami gry, MG Ci to napisze i będziesz mógł ją spokojnie poprawić.

To po co wszystkie te teksty, skoro nie muszę ich znać?
Dla dociekliwych. Poza tym nie ukrywamy, że przyswojenie choćby podstawowych informacji o grze ułatwi wszystkim sprawę. Pamiętaj jednak, że to Mistrzowie Gry są od tego, by wszystko miało ręce i nogi – nie Ty! Najważniejsze, by nie przesadzać za bardzo ani w stronę nowożytności oraz fantastyki. Tam, gdzie możemy, zachowujemy realia średniowieczne – nawet elfy noszą tutaj średniowieczne jopule oraz czepce. I, na wszystko co święte, wystrzegaj się plagiatów oraz zapożyczeń językowych!

Czy muszę mieć jakieś zdolności pisarskie, by uczestniczyć w grze?
Wystarczą podstawowe. Większość dobrze piszących graczy nabywała swoje umiejętności poprzez samą grę. Najważniejsze jest, by chłonąć grę taką, jaka jest, zachowując otwarty umysł i gotowość do zgłębiania jej tajników. Opracowane przez nas mechanizmy rozgrywki mają na celu naturalne wprowadzenie Cię we wszystkie aspekty. Pisz tak, jak czujesz. Nie rozwlekaj postów na siłę ani ich nie skracaj.

W jaki sposób się tutaj gra?
Gra się poprzez pisanie postów w kategorii forum o nazwie „Gra”. Posty te nazywane są postami fabularnymi i pisane są z perspektywy postaci, w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Można je pisać tylko po napisaniu swojej Karty Postaci oraz uzyskaniu akceptacji.

Zaakceptowano mi już KP, co dalej?
We wspomnianej kategorii forum znaleźć można różne działy. Ich nazwy są jednocześnie nazwami miejsc występujących w świecie gry. Tematy to konkretne lokacje, które można odwiedzić. Pierwszy post możesz napisać w dowolnym z tych tematów. Nawet jeśli nie ma w nim żadnych graczy. Mistrz Gry z pewnością się Tobą zaopiekuje – taka jest jego rola.

A co mam napisać w poście, w którym odwiedzam jakieś miejsce?
Najlepszym sposobem, by wejść do nowej lokacji, jest napisanie, że postać się w niej pojawia i po prostu rozgląda. MG wtedy dokładnie opisze, co udało się dostrzec Twojemu bohaterowi. Zazwyczaj gra toczy się od tego momentu bardzo naturalnie.

Mogę stworzyć własną lokację?
Tak. Postaraj się ją opisać jak najdokładniej, wzorując na najnowszych lokacjach napisanych przez Mistrzów Gry oraz zachowując zgodność z realiami gry.

Nie mam pomysłów – co robić w grze?
W Karcie Postaci znajduje się rubryczka „Cele” i Mistrz Gry jest świadomy jej istnienia. Prowadząc dla Ciebie grę postara się pociągnąć ją w ich kierunku, ale sam też musisz o to zadbać. Jeśli nie czujesz klimatu gry, udział MG w popychaniu fabuły będzie większy, ale najlepiej jest po prostu działać, sprawdzać możliwości i niczego się nie bać. Graj według własnych wyobrażeń, w końcu trafisz na odpowiednie tory. Jeśli chcesz czegoś konkretnego od swojego Mistrza Gry, możesz napisać propozycję sesji fabularnej, w której zawrzesz swoje prośby oraz dążenia postaci.

Jak poprowadzić postać w inne miejsce?
Jeśli chcesz przejść do innej lokacji, umieść na końcu swojego posta fabularnego skrót „z/t” („zmiana tematu”). Jeśli nowe miejsce jest oddalone od pierwotnego (co można wywnioskować po jego opisie, umiejscowienia w dziale forum oraz po mapie), zadbaj o to, by postać miała co jeść i w razie potrzeby – jak nocować. Opisz także podróż w miejscu docelowym. Pamiętaj, by nie „rozdwajać” postaci, czyli nie pisać w kilku tematach naraz. Chyba że bohater ma taką zdolność magiczną.

Podczas gry Karta Postaci się zdezaktualizowała. Co robić?
Każda postać może się czasem przebrać, zarobić lub wydać pieniądze, poranić czy zdobyć nowe przedmioty lub umiejętności. W takim przypadku należy zaktualizować KP. Aby to zrobić, napisz post z proponowanymi zmianami w temacie z Kartą Postaci. Pomocny może być ten poradniczek.

Nie będę już pisać, ale nie chcę, aby postaci się coś stało…
Jeśli masz taką możliwość, spróbuj zawiesić ją między lokacjami, opuszczając – przez dodanie skrótu „z/t” na końcu posta – miejsce, w którym się ona obecnie znajduje. Koniecznie napisz post o swojej absencji w temacie „Nieobecności. Uprzejmością byłoby zrobienie tak także wtedy, gdy całkiem rezygnujesz z gry.

Pomocy! Nikt mi nie odpisuje!
Dążymy do tego, by gra była dość dynamiczna. Celem jest ustalenie limitu czasowego na poziomie 72 godzin. Jak miałoby to działać? Jeśli piszesz w jakiejś lokacji, w czasie 72 godzin powinieneś dostać odpowiedź MG. Po niej będziesz miał 72 godziny na wrzucenie swojej. I tak w kółko. Jeśli graczy jest więcej, wszyscy macie – razem, nie z osobna! – 72 godziny na opublikowanie swoich postów fabularnych. Nie obowiązują żadne kolejki, chyba że Mistrz Gry ustali inaczej. Gdy wszyscy odpiszą, albo minie limit czasu, MG otrzymuje swoje 72 godziny. Czyli w najgorszym przypadku jeden taki cykl trwa mniej niż tydzień.

Co będzie, gdy przekroczę limit czasowy albo zrobi to Mistrz Gry?
Jeśli Ty przekroczysz limit 72 godzin na odpisanie, to licz się z tym, że Twojej postaci może coś nie wyjść albo spotka ją jakiś pech. A jeśli zrobi to Mistrz Gry, to uzyskujesz prawo dowolnego pokierowania grą – i MG musi to wziąć pod uwagę. Oczywiście to „dowolne pokierowanie” musi być ściśle powiązane z aktualną sytuacją postaci. Np. – jeśli akurat z kimś walczy, to możesz napisać, że wygrała pojedynek, ale nie że zwyciężyła, nauczyła się naprawiać buty i znalazła na ulicy sto srebrników.

Na ile sprawdzają się te limity czasowe?
Oczywiście opisany stan byłby idealny. Niska dynamika gry to obecnie główna wada Leviathana. Pracujemy nad tym, by polepszyć tempo gry, ale z racji, że jest ona prowadzona za darmo i to przez ludzi mających dużo obowiązków w życiu prywatnym, spełnienie powyższego celu jest utrudnione. Pozostajemy jednak dobrej myśli. Bywalcy Leviathana mawiają, że on nigdy nie zapomina. Prędzej czy później każda sesja fabularna ruszy. Zawsze możesz też zrobić kolejną postać lub poprowadzić swoją własną grę, poza głównym nurtem.

Jak mogę poprowadzić swoją własną grę?
Taka gra, zwana sesją pozafabularną, może zostać opisana dzięki temu formularzowi, który publikuje się po wypełnieniu w tym dziale forum o nazwie „Organizacja sesji”. W dziale tym znajdują się także tematy organizacyjne oficjalnych sesji prowadzonych przez Mistrzów Gry. Twoja sesja może mieć dowolne realia, założenia i mechanikę. Tam też zbiera się chętnych graczy, by ostatecznie poprowadzić grę w dziale „Sesje pozafabularne[”.
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3706
Rejestracja: 01 wrz. 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

Część IV – zaszłości i mity o (dla powracających graczy)

11 lip. 2017, 21:26

Część IV – zaszłości i mity o (dla powracających graczy)

Czy to prawda, że na Leviathanie trudno jest zacząć i gra jest „elitarna”?
Nieprawda. Kiedyś tak było, bo dostępna była tylko akceptacja pełna, czyli przyznawana tylko tym Kartom Postaci, które spełniły wszystkie, nawet najbardziej restrykcyjne wymagania. Obecnie odeszliśmy od tego modelu. Drugą cechą gry, która ją ułatwia, jest nienatychmiastowe wyciąganie konsekwencji. Błędy korygujemy, a nie piętnujemy.

Słyszałem, że społeczność Leviathana jest hermetyczna i trudno się w nią wbić.
Niepożądane zachowania są karane, ale prawdą jest, że na Leviathanie grają ludzie raczej mocni z charakteru, przez co klimat społeczności nie każdemu może odpowiadać. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, byś zaprosił na Leviathana swoich znajomych lub zmienił ten klimat na swoją korzyść. Można tego dokonać np. poprzez aktywność na czacie (ShoutBoxie).

Mam tu postać i chcę wrócić do gry – co muszę zrobić?
Po prostu napisać post fabularny. Mile widziana byłaby aktualizacja Karty Postaci do najnowszego wzoru, ale nie jest obowiązkowa. Jeśli już nie „czujesz” postaci, chcesz ją jakoś pozmieniać, rozwinąć, przemieścić, to możesz to zrobić przez tzw. skip fabularny. Przydatny jest on w przypadku bardzo starych postaci, które trudno byłoby prowadzić w obecnych czasach.

Czym jest skip fabularny?
Jest to element gry poza grą, który polega na rozszerzeniu historii postaci o wydarzenia, które nie miały miejsca podczas samej rozgrywki. Dokonuje się go przez wprowadzenie zmian w Karcie Postaci. Skip fabularny dozwolony jest tylko dla graczy, którzy wracają do Leviathana po długim czasie. Dobrze, aby na końcu ich ostatniego posta fabularnego znalazł się skrót „z/t”, ale bez tego też damy sobie radę. Wiele skipów jest dogadywana z administratorem gry, który pomaga spiąć wszystkie dawne wątki.

Pisałem kiedyś o wiele gorzej i wstydzę się wrócić…
To normalne – spójrz na posty z 2011. Leviathan został utworzony parę ładnych lat temu i od tego czasu ciągle ewoluuje: do stadium, które widzisz obecnie. Podobnie ewoluowali jego bywalcy. Kupka wstydu nie jest jednak czymś, przez co nie da się przebrnąć. Nikt nie będzie Cię oceniał przez pryzmat dawnych lat, a powrót jest teraz łatwiejszy niż kiedykolwiek. Stare posty to niejako laurka wystawiona człowiekowi, jakimś kiedyś byłeś. Jeśli uważasz się obecnie za lepszego, to jego rola została spełniona.
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3706
Rejestracja: 01 wrz. 2011, 19:59
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

Część V – słowniczek

11 lip. 2017, 21:28

Część V – słowniczek
  • Leviathan – rozgrywana na łamach LeviathanRPG.pl tekstowa gra fabularna z gatunku science fantasy, gdzie elementem „science” jest mediewistyka.
  • Mediewistyka – nauka o średniowieczu.
  • Lewiatan – świat gry. Nazwę tę znają wszyscy jego mieszkańcy.
  • Mistrz Gry – narrator i sędzia gry, jego zadaniem jest utrzymanie spójności świata fabularnego oraz zapewnienie graczom rozrywki.
  • Administrator – twórca Leviathana, również Mistrz Gry, autor tego tematu, ja sam, Infi.
  • NPC/BN – Non‐player Character lub Bohater Niezależny: postać wymyślona i prowadzona przez Mistrza Gry.
  • PC/BG – Player Character lub Bohater Gracza, nazywany najczęściej po prostu „postacią” lub „bohaterem” – wymyślona przez Ciebie persona, którą prowadzisz przez grę po uprzednim opisaniu jej w Karcie Postaci.
  • Karta Postaci – usystematyzowany, wypełniony dokument opisujący wszystkie aspekty BG.
  • Akceptacja wstępna – pieczątka pozwalająca grać daną postacią.
  • Akceptacja pełna – prestiżowa pieczątka pozwalająca grać daną postacią. Jej zdobycie jest niezwykle trudne, nieobowiązkowe i przeznaczone dla masochistów.
  • Lokacja – specjalny temat‐miejsce, w którym mogą przebywać postacie i w którym toczy się gra. Wszystkie lokacje znajdują się w kategorii forumowej o nazwie „Gra” widocznej na stronie głównej LeviathanRPG.pl. Pierwszy post w takim temacie zawiera opis danego miejsca.
  • Post fabularny – post napisany przez Ciebie z perspektywy postaci w lokacji, w trzeciej osobie liczby pojedynczej.
  • Bilokacja/multilokacja – rzeczy niedozwolone na Leviathanie: polegają na graniu postacią w kilku miejscach jednocześnie.
  • MG‐post – post napisany przez Mistrza Gry w lokacji.
  • Sesja fabularna – seria postów fabularnych oraz MG‐postów łączących się w spójny wątek fabularny związany z daną postacią lub grupą postaci. Sesje mogą mieć dowolny kształt. Czasem mają swoje tematy organizacyjne. Znajdują się one w dziale „Organizacja sesji”.
  • Sesja pozafabularna – seria postów wymieniana w dziale „Sesje pozafabularne”. Sesja pozafabularna może mieć dowolny kształt, realia, mechanikę itp. Zależy to od jej twórcy, którym może zostać każdy poprzez wypełnienie tego formularza.
  • Gra swobodna – seria postów fabularnych wymieniana między graczami.
  • ShoutBox/SB – dostępny dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników Leviathana czat znajdujący się na jego stronie głównej.
  • Shout‐post/s‐post – wiadomość napisana na ShoutBoxie.
  • Jopula – najczęściej noszony w świecie gry element ubioru. Ma formę swoistego, dopasowanego płaszcza o dowolnym fasonie. Sięga nawet do kolan, choć istnieją też wersje do połowy bioder.
  • Autonomia Wolenvain – państwo, w którym rozgrywa się większość wydarzeń na Leviathanie.
  • Magia – najważniejszy element „fantasy” gry: sztuka pozwalająca czynić dowolne cuda i jedyna rzecz odróżniająca świat Leviathana od zwykłego średniowiecza.

Wróć do „Wiedza”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

Zarejestruj się · ZALOGUJ


Jest 8 użytkowników online: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 8 gości
Zarejestrowani użytkownicy: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika
Liczba postów: 51987
Liczba tematów: 2958
Liczba użytkowników: 1032
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Sea76
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Discord – czat głosowy

Uwaga – lista osób rozmawiających głosowo nie aktualizuje się na bieżąco. Konieczne jest odświeżenie strony.

Live czat z adminem

Czat z administratorem – klik!
W związku z tym, że Leviathan nie znajduje się jeszcze w swym finalnym kształcie, pytania do jego administratora są spodziewane, potrzebne i oczekiwane. Jeśli masz jakieś (albo chcesz po prostu pogadać o tym projekcie), kliknięcie na powyższy przycisk otworzy nową kartę z oknem rozmowy.