Pytania

Dział, w którym zgłaszać można uwagi dotyczące funkcjonowania Leviathana oraz rozmawiać o wszystkich jego aspektach. Najlepsze miejsce na zadawanie związanych z nim pytań.
Awatar użytkownika
Kaczor
Posty: 5
Rejestracja: 19 sty 2013, 18:56
GG: 10633230
Karta Postaci: viewtopic.php?t=2462

Pytania

23 sty 2013, 17:03

Nie jest tajemnicą, ze forum obecnie to wersja beta. Brakuje w nim wielu tematów, w których wyjaśnione zostałyby całe realia i wszystkie wątpliwości dotyczące mechaniki oraz zasad rządzących światem. Z tego co mi wiadomo, trwają prace nad piękną inicjatywą zwaną Biblioteką, działem klarującym tego rodzaju rzeczy. Jednak nie zostanie on prędko wprowadzony, dlatego właśnie dodaję ten temat. Swoją drogą, jeśli schrzaniłem dział, w którym go wkleiłem, to niech ktoś mędrszy ode mnie przeniesie go tam, gdzie jego miejsce.

Jak to wszystko ma działać?
Przede wszystkim istotne jest, żeby użytkownicy najpierw pomyśleli, zanim zadadzą jakieś pytanie, Dwa razy. Niektóre rzeczy są oczywistymi oczywistościami. Jeśli ktoś przyjdzie tu potrollować, to o ile nie mam takiej władzy, powinien dostać instant warna. Kwestie związane z kadrą oraz niezadowoleniem userów i ich frustracjami powinny być rozstrzygane gdzie indziej. Tutaj pojawiać się mają, w moim założeniu, pytania dotyczące mechaniki, realiów, settingu i wątpliwości podobnej natury userów.

Zanim zadasz pytanie.
Najpierw pomyśl. Tak, trzeci raz. Na wszelki wypadek. Ale przede wszystkim sprawdź, czy pytanie które chcesz zadać, nie zostało już zamieszczone wcześniej. Oczywiście wypadki zawsze się zdarzają, gdy przykładowo temat ciągnie się na dziesiątki, setki postów, lecz w interesie każdego jest, by takie sytuacje nie powtarzały się za często. Jednocześnie – w końcu ciężko jest zawsze doczytać wszystko – miło byłoby, gdyby udzielający odpowiedzi wykazywali zrozumienie. Postaraj się też, zadając już pytanie, sformułować je w sposób jasny i klarowny.

Zanim wkleisz pytanie drugi raz.
Czasami może zdarzyć się, że ktoś nie zauważy pytania. Bywa. Nie jest to żadnym powodem do spamowania czy zalewania SB powodzią gniewnych shoutów. Przyjmijmy, że po tygodniu bez odpowiedzi, możesz wkleić swoje pytanie raz jeszcze, jednak lepiej skontaktować się na PW z administracją i delikatnie się przypomnieć.

Zanim odpowiesz.
Zastanów się, czy naprawdę jesteś pewien swojej odpowiedzi. Nie ma sensu wklejać "wydaje mi się, że jest tak". Lepiej zaczekać, aż ktoś kto naprawdę zna się na rzeczy (jak Infi lub twórca danej KR czy tematu) się wypowie. Co więcej, zwróć uwagę, czy pytanie nie jest skierowane do konkretnej osoby. Wtedy zawsze – chyba, że ktoś naprawdę nie może udzielić odpowiedzi – daj osobie szansę, na wypowiedzenie się we własnym imieniu.


Lista zadanych już pytań i linki do odpowiedzi:
Lp. Zadający pytanie Treść pytania lub pytań Link do odpowiedzi
1. Nienazwana Czy w planach administracji znajduje się wprowadzenie ziem Północy jako grywalnej lokacji? TUTAJ
2. Kenhkar Gdzie trzeba załatwiać zgodę na budowę własnego zamku czy też osady? Jaki byłby koszt takiego przedsięwzięcia? TUTAJ
3. Derranein Czy zarząd Leviathana planuje w najbliższym czasie kolejny event "masowy" który będzie miał wpływ na lokację albo na cały kontynent? TUTAJ
4. Derranein Czy jeśli napisałem KP i wkleiłem ją, ale ona nie została jeszcze zaakceptowana, to mogę ją jeszcze całkowicie zmienić/przerobić? TUTAJ
5. Lena Czy możliwe jest zrobienie postaci posługującej się bronią palną w rodzaju muszkietu albo pistoletu? Oczywiście postać ta byłaby pewnie podróżnikiem, który spędził trochę czasu na jakimś innym kontynencie. TUTAJ
6. Kalen Gdybym chciał założyć Stowarzyszenie, a konkretnie sektę, to musiałbym zaliczyć ją do kategorii "Zakon" czy "Bractwo"? TUTAJ
7. Lafran Jak wygląda status prawny lokacji "Ruiny posiadłości", która była kiedyś siedzibą cechu alchemicznego? Czy przypadkiem nie należy do ostatniego aktywnego członka cechu, czyli do Herubina? TUTAJ
8. Azur Czy na Leviathanie żyły dinozaury? TUTAJ
9. Almor Czy poza znienawidzoną, zamkniętą, ksenofobiczną, aspołeczną, fobiczną, ograniczoną dziurą, jaką jest Morinhtar, nie ma żadnego innego miejsca nauk szeroko pojętej magii? TUTAJ
10. Aust Czy aby posługiwać się magią "meteorologiczną" (a więc manipulować pogodą) trzeba uzasadnić to na wyzwoleniu magicznym czy wystarczą formy? Czy wywoływanie deszczów, wichrów i piorunów należy traktować jako osobne zaklęcia? TUTAJ
11. Da'ran Czy gdybym chciał stworzyć np. postać wielkiego pająka, będę potrzebował KR? TUTAJ
12. Falkon Czy w wyposażeniu postaci mogę wspomnieć o metalowej szkatułce-tabakierce wypełnionej tabaką? TUTAJ
13. Leonard Czy w świecie Leviathana występuje słońce takie jak w naszym świecie? Forum posiada więcej niż jednego naturalnego satelitę? Co można zobaczyć na niebie w bezchmurną noc? Planeta, gdzie nasze posty odzwierciedlają zachowania istot żywych znajduje się na orbicie innej? Czy jesteśmy sami we wszechświecie? TUTAJ
14. Leonard Czy w świecie Leviathana występuje słońce takie jak w naszym świecie? Forum posiada więcej niż jednego naturalnego satelitę? Co można zobaczyć na niebie w bezchmurną noc? Planeta, gdzie nasze posty odzwierciedlają zachowania istot żywych znajduje się na orbicie innej? Czy jesteśmy sami we wszechświecie? TUTAJ
15. Risil (Vart) Jakie gatunki jeleni występują na Lewiatanie? TUTAJ
16. Lafran Czy po za różnymi odmianami gry w kości czy szachami na terenie Autonomii są spotykane jakieś inne gry hazardowe? Np. jakieś specyficzne dla uniwersum fantasy? TUTAJ
17. Isnael Czy, skoro w Autonomii Wolenvain panuje klimat umiarkowany z tendencją do śródziemnomorskiego, można tutaj spotkać rośliny podobne do, lub identyczne z tymi, które spotykano w średniowiecznej Europie na terenach Polski, Węgier oraz państw bliżej Morza Śródziemnego? Można zachować ich nazwy, czy trzeba wymyślać nowe, typowe tylko dla naszego uniwersum (np. len, chrzan, mydlnica lekarska, bieluń kędzierzawa itd.)? TUTAJ
18. Hevan Czy w przypadku edytowania KP pod nowy wzór można po prostu zrobić nową KP, aby MG ją później podmienił? TUTAJ
19. Pafik Czy eksperymenty magiczne powodujące mutacje człowieka powodują powstanie nowej rasy? Jak wyglądał świat gry 400 lat temu? Czy można użyć nazw miast i religii, które nie przetrwały próby czasu i w 412EF już nie istnieją? Czy w tamtych czasach moja postać miałaby możliwość wykupienia paru kuźni? Bardowie w swoich opowieściach przytaczają słowa bohaterów, czy powinni skupić się jedynie na opisie ich czynów? TUTAJ
20. Hevan Moje posty opisujące próby leczenia wykonywane przez moją postać są czystą improwizacją. Nie wiem czy to, co robię, zgodne jest z przyjętymi założeniami, ponieważ świat Leviathana różni się od naszego. TUTAJ
21. Ragnak Które z miast jest najstarsze? Aldhal, Lasves czy Nalin? Czy mogę napisać w KP coś o organizacji, która istniała, ale już jej nie ma? TUTAJ
22. Veszokli Czy ork może mieć zarost? TUTAJ
23. Vereomil Chłopi są wolni, czy mają swoich panów? Jeśli mają panów, to czy istnieją także inne przepisy, takie jak pańszczyzna czy niemożność przeniesienia się do innej wsi? Jak jest z odkryciami sposobów upraw czy narzędzi? TUTAJ
24. Hadum Czy dusza jest złączona z umysłem? Jeżeli tak, to co dzieje się po rozdzieleniu duszy i umysłu jednego bytu? Czy dusza może istnieć bez umysłu, a umysł bez duszy? Czy da się oddzielić umysł od duszy? Czy da się oddzielić wspomnienia od umysłu? TUTAJ
25. Olaf Kiedy w temacie "Magia wyzwolona" ukaże się wpis o zaklinaniu? TUTAJ
26. Vereomil Jakich sposobów upraw oraz narzędzi rolniczych używa się w Autonomii Wolenvain? Jakie uprawia się tutaj rośliny (czy dostępna jest na przykład oliwka)? Czy wobec tego, że, jak mi przekazano, "chłop bez pana nie byłby chłopem" wolni chłopi w Autonomii nie istnieją i każdy ma tutaj swojego władykę? Jak wygląda architektura wiejska w Autonomii? Z jakich pomieszczeń składa się chata chłopska? TUTAJ
27. Eltenebreise Czy dusza, jeżeli opęta jakąś żywą osobę, może jakby wypędzić jej duszę? TUTAJ
28. Pheeros Czy można ubiegać się o granie rasą pradawnych? TUTAJ
29. Anemetius Czy ktoś jest w stanie przedstawić chronologię Leviathana? Jaka era poprzedzała Erę Feniksa? Ile trwała? Mile widziane jakieś informacje co się działo wówczas na Półwyspie Kaendry. TUTAJ
30. Apsik ]Są jakieś święta w tym multiwersum? Są w związku z tym tworzone jakieś eventy czy chociażby nowinki, które mogą kogoś natchnąć do jakichś działań? Postacie obchodzą tutaj cokolwiek? TUTAJ
31. Anemetius Ile planet liczy układ słoneczny Leviathana? Czy słońce lub księżyc (lub też księżyce) mają własne unikalny nazwy? Jeśli tak, to jakie? TUTAJ
32. Anemetius Czy w istocie nie występuje tutaj dotycząca bogów, znana z systemu D&D zasada "im więcej wyznawców, tym więcej mocy"? Jeżeli jednak występuje, czy istnieje możliwość magicznego "wysysania" energii z wyznawców? Czy istnieje jakaś hierarchia wśród istot boskich? Czy dzieli się je jakoś? TUTAJ
33. Anante Czy w obecnym systemie magii wyzwolonej czarownik posługujący się domeną Ognia będzie mógł kontrolować temperaturę? Czy system przewiduje istnienie jakichś substancji magazynujących moc magiczną? Czy po reformie każdy mag posiadający minimalną wiedzę z zakresu Czasoprzestrzeni będzie mógł przywoływać istoty z innych Spektr? Jak zmiany w Mroku i Umyśle wpłyną na możliwość tworzenia iluzji? Ten ostatni był do tej pory, jak sądzę, odpowiedzialny za twory tego typu. TUTAJ
34. Palavas Czy grę rozpocząć można w dowolny sposób, w wybranym przez siebie (i opisanym w KP, oczywiście) miejscu? Czy informacje na temat świata gry (tj. miast, regionów geograficznych) są opublikowane gdzieś na forum i umknęły mojej uwadze, czy postać poznaje świat "na własną rękę": z zasłyszanych opowieści itp.? TUTAJ
35. Jacek Jak wyglądają cechy w Wolenvain? Istnieje gdzieś ich oficjalna rozpiska? Zakładając, że cechy istnieją – jakie mają prawa? Czy przykładowy cech kupców mógł wynajmować uzbrojone grupy najemników? Czy każdy cech posiada kawałek muru miejskiego, o który musi dbać i którego musi bronić na wypadek wojny? Na jak wielką reputację i względy króla mógł liczyć członek cechu? Czy była możliwość otrzymania sporego kawałka ziemi wewnątrz murów miasta? Czy podczas oblężenia Wolenvain w 410EF budynki miejskie mogły zostać w jakikolwiek sposób uszkodzone? Jak wyglądała wtedy kwestia używanych przez obie strony konfliktu machin oblężniczych? TUTAJ
36. Eruannon Jak wygląda struktura władzy elfów z półwyspu Kaendry? Największa władza należy do króla/królowej, rady, lub innej struktury? Czy występuje szlachta? Tytuły są dziedziczne? Jaka jest postawa szlachty elfów do mniej szlachetnych pobratymców? Jak wygląda kontakt półwyspu Kaendry z Autonomią? Występują jakieś stosunki dyplomatyczne, chociaż nikła wymiana handlowa? Podejrzewam, że półwysep Kaendry jak już to specjalizowałby się w towarach luksusowych i magicznych, jednak co byłoby jego specjalnością? TUTAJ
37. Omival Jak czyste są wody Morza Smoczego i innych otaczających kontynent akwenów? Jakiej fauny i flory można spodziewać się pod powierzchnią wody? Jak wygląda używanie magii pod wodą? TUTAJ
38. Tingrim Ile kosztuje utrzymanie chaty z ogródkiem w okolicach Wolenvain? TUTAJ
39. Iria Czy w Wolenvain są jakieś gwary, dialekty? Mogę prowadzić postać, która mówi w nieco specyficzny, odmienny sposób? W dialogach postać będzie mówiła po polsku, ale z cudzoziemskim akcentem, np. w ten sposób. TUTAJ
40. Arenplen Czy ludzie mieszkający na przykład w Wolenvain, albo innych miastach i wsiach obchodzą jakieś ważne święta i w jakiej porze roku? Czy poza żywiołakami elementarnymi z żywiołów jak ziemia, ogień itp występują jakieś inne? Żywiołak ze światła, z cienia czy inny. TUTAJ
41. Gerhon Co wiadomo o Khan'Sal? Jacy są jego mieszkańcy, jakie ich zwyczaje, czy wierzą w Piętnastkę? TUTAJ
42. Dryss Jaką domenę trzeba opanować, aby magicznie móc zmieniać swój wygląd? Chodzi mi tu o np. zamianę w zwierzę. TUTAJ
43. Ciemny Jaka muzyka panuje na Lewiatanie? Średniowieczna? A czy gdyby nagle banda młodzików uświadomiła sobie, że fajnie jest rymować do rytmu bębnów, to czy by mógł powstać lewiatański rap? TUTAJ
44. Dryss Jakie języki występują na Leviathanie? Powszechny, elficki, zapewne krasnoludzki? Jakie inne rasy posiadają swoje języki? W jakim stopniu postać nieznająca tych języków zrozumie co się do nich mówi? TUTAJ i TUTAJ
44. Elaila Z jakim natężeniem zmienia się czas na Leviathanie? Ile to jest jeden dzień, a ile miesiąc czy rok? Ile czasu musi upłynąć – przekładając na nasze realia – by w Leviathanie zapanował np. Renesans? Jak wygląda kwestia cnoty w universum PBF? Czy w Leviathanie – tak jak w średniowieczu – kobieta, która wychowuje samotnie dziecko jest źle postrzegana? Albo taka, która rozpoczęła współżycie przed ślubem? Co do tej pory wynaleziono w Leviathanie? Chodzi mi bardziej o przedmioty, wynalazki. Czy każdy może nosić okulary? Mamy Erę Feniksa. Ile już trwa, ile będzie trwać i jaka po niej nastąpi? TUTAJ
45. Brenus Chodzi o sytuację, w której zwykły mięśniak z młotkiem chce ubić maga. Czy walka będzie działać w sposób opisany np. w Trylogii Czarnego Maga Canavan, w której to mag nałoży tarczę i praktycznie zignoruje, czy może kazdy cios przyjęty na osłonę będzie REALNIE męczył czarodzieja? Tj., czy walcząc twarzą w twarz, wojownik czy żołnierz, ma realną szansę pokonać czarodzieja nie posługując się żadnymi artefaktami czy amuletami? TUTAJ
46. Harkvinnar Zastanawia mnie, jak tutaj wygląda tutaj sprawa noszenia mieczy – szczególnie przez tych, którzy nie należą do stanu rycerskiego. Czy jest to jakoś regulowane? TUTAJ
47. A'eklamarijon (Ekler) Jak wygląda aktualna sytuacja polityczna w Autonomii? Jakie rody dominują, kto ma największe szanse na zostanie następnym królem? TUTAJ
48. A'eklamarijon (Ekler) A sytuacja polityczna w samej stolicy? Jak wyglądają stosunki pomiędzy rodami? Czy wszyscy popierają koronację przywódcy Konsorcjum? TUTAJ
49. Vilanna Monero (Mirelis) Czy urząd namiestnika jest mianowany czy dziedziczony i czy powołuje ich król, a kto w sytuacji gdy nie ma króla? Rada? Czy Rada funkcjonuje do dziś? Czy Wolenvain jest państwem całkowicie świeckim i wolnowyznanionym, czy jakaś religia dominuje, a kapłani mają prestiż i narzędzia kontroli nad ludem? Jak wygląda zarządzanie wojskiem. Byłabym wdzięczna za wymienienie stopni wojskowych jakie są. Jak nazywa się głównodowodzącego, czy są chorągwie namiestnikowskie itp. Czy inne rasy mają w Wolenvain swoich dyplomatów reprezentujących na dworze ich interesy na kształt ambasadorów. Jeśli tak, to chętnie też bym na takim położyła rączki. Co się dzieje z Namiestnikiem kiedy traci urząd (przy okazji czy jest on dożywotni?) Czy jest eksmitowany z pałacu i dostaje odprawę w postaci jakiegoś dworku na prowincji? Czy są wymyślone jakieś święte lub legendarne miejsca na terenie Autonomii, a jeśli nie, czy można jakieś stworzyć? TUTAJ i TUTAJ
50. Tonuryn Czy istnieją w świecie Leviathana jacyś powszechnie znani poeci? Jeśli tak, które ich dzieła są najbardziej znane i cenione? Czym się wyróżniają? TUTAJ
51. Nifrea Jak mniej więcej przedstawia się obecna wiedza na temat astronomii i matematyki. Mamy tutaj jakieś wybitne osobistości zajmujące się tymi dziedzinami nauki? Czy pisali oni jakieś księgi lub mieli powszechnie znane zapiski? Jak wygląda sytuacja a propos tej wiedzy w różnych warstwach społecznych? TUTAJ
52. Vilanna Monero Kto sprawuje pieczę nad Pałacem Sprawiedliwości. Chodzi mi o dowódcę tamtejszej straży, tudzież wiezienia. Jak się go fachowo nazywało w tamtych realiach, czy można używać słowa "nadzorca"? TUTAJ
53. Anemetius Jakie wydarzenie wyznacza rok 0 Ery Feniksa? TUTAJ
54. Andra Czy są jakieś uniwersytety, na które postać może uczęszczać czy młodzi adepci uczą się od rodziców/mistrzów? TUTAJ i TUTAJ
55. Andra Czy mogę założyć, że zioła dostępne w średniowiecznej Europie mogą pojawić się w świecie Leviathana? TUTAJ
56. Anemetius Jak to jest z tymi elfami, bo ja czytałem jakąś herezję na SB (aż się zbulwersowałem i tu piszę), że elf, który ma 18 lat to tak naprawdę rozwinął się jak 3 latek. WTF. To mój Anem kończył akademię magiczną w wieku 20, to co, był dzieciakiem ze smoczkiem w gębie? TUTAJ
57. Drytrak [Pytania o rolę kobiet w Świątyni Światła] TUTAJ
58. Tonuryn Co pojawia się przed oczami typowego mieszkańca Autonomii, kiedy usłyszy określenie "czarownica/wiedźma"? Podstarzała, odziana w czerń kobieta ze spiczastym kapeluszem na głowie? Jak są one postrzegane w świecie gry? TUTAJ
Awatar użytkownika
Anemetius
Posty: 563
Rejestracja: 25 sie 2012, 00:40
Karta Postaci: viewtopic.php?t=2150#33472

03 lis 2014, 19:05

Wiem że jest przelicznik, ale jeżeli mój elf miał 20 lat (wychodzi że ludzkich) , bo 20 elfich lat to byłoby "normalne" 120 lat (IMO bez sensu jest takie rozdrabnianie czasu, bo czas jest jeden, ale nvm) To moje pytanie było: czy mój elf mając 20 normalnych lat byłby na poziomie rozwoju dziecka kilkuletniego? Bo jeżeli tak to fail. Rozumiem że elfy mogą inaczej liczyć swój czas, ale ich ciało powinno się normalnie rozwijać. Nie zapominajmy, że czas płynie normalnie, to że elfy sobie ubzdurały, że będą inaczej przeliczać swoje lata (pewnie mają w ho, ho wydłużony kalendarz) nie sprawia, że nagle zima będzie trwała x dłużej, a planeta wolniej okrążać swoją gwiazdę. Czas płynie dla człowieka i elfa tak samo. Ci drudzy po prostu dłużej żyją.

Chyba że wiek, który mam wpisany do KP traktować jako elfi, więc mając ponad 200 lat mój elf miałby ponad 1000 "normalnych" lat.
Awatar użytkownika
Drytrak
Posty: 134
Rejestracja: 20 wrz 2014, 21:38
Discord: Brutal
GG: 53864657
Karta Postaci: viewtopic.php?t=3057

17 lis 2014, 21:50

Już nieważne.
Awatar użytkownika
Tonuryn
Posty: 132
Rejestracja: 18 wrz 2014, 21:11
Lokalizacja postaci: Kamienica Artmerów
Discord: Youmuu
GG: 52562577
Karta Postaci: viewtopic.php?p=50324#50324

18 lis 2014, 12:56

Co pojawia się przed oczami typowego mieszkańca Autonomii, kiedy usłyszy określenie "czarownica/wiedźma"? Podstarzała, odziana w czerń kobieta ze spiczastym kapeluszem na głowie? Jak są one postrzegane w świecie gry?
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3805
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Lokalizacja postaci: Trakt Południowy
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

28 lis 2014, 02:59

Vilanno – choć odpowiedź na Twoje pytanie została Ci udzielona kanałami prywatnymi przez Twojego MG prowadzącego, gwoli obowiązku zamieszczę ją również tutaj (wraz ze stosownym rysem fabularnym).

Pałac Sprawiedliwości to umieszczona w Twierdzy Wolenvain siedziba władców. Wobec bezkrólewia faktyczną pieczę nad tym miejscem sprawują jego mieszkańcy, których z pewnością jest co najmniej kilkudziesięciu. W Pałacu znajduje się też wejście do lochów, w których przetrzymywani są możni więźniowie i tacy, którzy w jakiś sposób się owym możnym narazili. Nie dziwota więc, że znajduje się w nim również stosowna jednostka wojskowa – do ochrony władcy jak i pilnowania więzienia. Straż pałacowa, bo o niej mowa, złożona jest z wyselekcjonowanych przez zarządcę majątku rycerzy. On też dowolnie może przydać któremukolwiek z nich stanowisko dowódcy jednostki (które nie ma jakiejś specjalnej nazwy*). Imię i nazwisko tego jegomościa nie zostało ustalone, ale widzę, że poradziłaś sobie sama, tytułując go niejakim Sadwikiem Tanrachem. Miano to jest dobre jak każde inne, więc zostało przyjęte i przy okazji opisywania struktur wojskowych Pałacu Sprawiedliwości na pewno o nim nie zapomnimy.

*W średniowieczu (a więc także na fabule) wszelkie urzędy i stanowiska były płynne – jeżeli potrzebny był człowiek od danej roboty, to po prostu się go powoływało, nadając jego urzędowi stosowną nazwę. Nazwy te będą na Leviathanie w większości zaczerpnięte z historii, ale na pewno pojawią się też autorskie. Póki co jednak nie ustaliliśmy jeszcze w gronie Mistrzów Gry wszystkich struktur administracyjnych choćby samego Wolenvain. Zatrzęsienie różnych modeli prezentowanych w średniowieczu wymaga od nas dużego rozeznania w sprawie, co spowalnia cały proces, który został dodatkowo odłożony na bok jako jedna z mniej istotnych dla obecnego Leviathana spraw. Wiadomo, że na dworze obecny jest marszałek (majordom), z których ostatnim znanym był Tarr. Za jego czasów urząd ten był jednak zdeprecjonowany, co czyniło z niego właściwie figuranta, a nie dostojnika. Prawdopodobnie ulegnie to zmianie, gdy na tronie zasiądzie wreszcie jakiś władca.

Andro – sprawa jest tutaj dość oczywista. Cyrulik/chirurg/balwierz to rzemieślnik, obywatel zrzeszony w cechu miejskim i znającym się na swoim fachu – ktoś, kto przeszedł przez stadium nowicjatu, potem został czeladnikiem, a następnie uzyskał status mistrza. Posiada on możliwość założenia własnego zakładu, w którym będzie leczył ludzi w sposób praktyczny, przykładając pijawki, wyrywając zęby, operując, amputując i tak dalej. Balwierze zajmują się też goleniem i strzyżeniem. Medyk jest zaś uczonym, teoretykiem, osobą, która ukończyła kształcenie w uniwersytecie. Medycy dokonują oględzin, orzekają, co może być przyczyną choroby i jak sobie z nią radzić, ustalają też kuracje – sami jednak zwykle nie „babrzą się” tak, jak robią to cyrulicy, acz nie jest to całkowicie wykluczone. Medycy znajdowali jednak pracę głównie na dworach szlacheckich.
Przykładanie pijawek to robota bardziej medyka de facto, to oni tutaj są od takich rzeczy jak teoria humorów. Na dworach szlacheckich znajdowali też pracę chirurdzy, oczywiście. W żadnym wypadku władca nie chciał wylądować ranny w polu nie mając pod ręką nikogo, kto mógłby się tą raną zająć. Osobiście powiedziałbym nawet, że wspomnianych chirurgów było tam więcej niż medyków. Chociażby Henryk V, król Anglii miał ich wokół siebie wcale niemałą ilość, a swoje życie zawdzięczał jednemu z nich. Należy pamiętać, że mamy chirurgów i chirurgów. Ci pierwsi to są ludzie o wcale niemałej wiedzy i zdolnościach, którzy potrafili dokonać nawet skomplikowanej operacji. Ci drudzy, cyrulicy i balwierze (którzy mogą w miastach być nawet zrzeszeni w oddzielnym cechu niż chirurdzy!) są najczęściej mniej wykształceni, oraz mają mniejsze umiejętności. Stąd zajmują się wyrywaniem zębów, goleniem i tak dalej. ~Xariel


Anemetiusie – elf mający 20 lat ma aparycję i pomyślunek trzylatka. W ich stareńkiej KR zostało to przedstawione w ten sposób i nijak nie zamierzamy tego zmieniać. Okres dojrzewania kończy się u elfów około 120 roku życia (choć, podobnie jak u ludzi 12 (80) lat dla kobiet i 14 (90) lat dla mężczyzn to wiek, w którym realnie wkracza się w dorosłość). Nie mówię tutaj oczywiście o jakimś elfickim przeliczniku, ale o realnych latach.

Tak wolny rozwój jest głównym z powodów, dla których elficka mentalność tak bardzo różni się o ludzkiej. Elfy mają znacznie więcej czasu na poznawanie świata, uczenie się go i przemyślenia, dzięki czemu rasa ta wygląda właśnie tak, jak wygląda. Gdyby długouchy dojrzewały normalnie, ich myślenie raczej nie różniłoby się od ludzkiego (do pewnego wieku), zatem świat należałby niepodzielnie do nich. Z kanonu fantasy wiemy jednak, że elfy są w odwrocie, poddając się wpływom cywilizacji ludzkiej. Jednym z głównych czynników uzasadniających to podejście na Leviathanie jest właśnie sposób, w jaki elfy dojrzewają.

Co do KP – nie martw się, nie takie kwiatki i wywołane brakiem ogarnięcia u gracza „faile” (jak to ująłeś) znajdują się w starych Kartach Postaci. Szczęściem jednak MG są w tym względzie bardzo liberalni i z pewnością pozwolą Ci na dopisanie jedynki przed dwudziestką tam, gdzie będzie to konieczne, co pozwoli zniwelować Twój dawny błąd. Obecnie KP są sprawdzane dużo bardziej skrupulatnie i choć wywołuje to czasem pewne problemy, wymagając od gracza nieco więcej pracy oraz zrozumienia dla realiów, potknięcia tego typu już się w zaakceptowanych tworach nie zdarzają.

Drytraku – choć z niewiadomych dla mnie przyczyn usnąłeś swoje pytanie, tak czy inaczej postanowiłem na nie odpowiedzieć. Poruszyłeś bowiem dość istotną kwestię kobiet w kapłaństwie. Skupię się tutaj głównie na Świątyni Światła, ponieważ jej struktury są najbardziej znana. Kościół ten wzorowany jest na średniowiecznym kościele katolickim, który przyprawiliśmy sosem fantasy. Są w nim więc mnisi i kapłani, ale też paladyni. Sądzę, że bez zakonów kobiecych wizja ta byłaby niepełna, więc z całą pewnością w świecie gry takowe istnieją. Mniszki mogą zostać oddane do klasztoru przez rodzinę lub przystąpić do niego samodzielnie, choć raczej widzi się w tej roli kobiety raczej młode, takie, które miast wyjść za mąż oddają się w służbę Lorven. „Zakonnice” mają możliwość opuszczania klasztoru, ale, podobnie jak mnisi, jedynie za pozwoleniem przełożonego (przełożonej). Sądzę, że w przypadku kobiet takie pozwolenia wydawane byłyby nieco rzadziej i ujrzenie wędrującej to rzadki – fabularnie – widok. Jeżeli do wspólnoty przystępują szlachcianki, na pewno nie zachowują one swojego nazwiska, które jest im w nowej roli kompletnie niepotrzebne. Myślę, że przedstawicielki żeńskich klasztorów mogłyby uczestniczyć w różnych ważniejszych ceremoniach Świątyni Światła.

Nad wszelkimi organami tego kościoła nadzór sprawują specjalnie powołani do tego osobnicy zwani roboczo definitorami. Dbają oni o to, aby poszczególne jednostki ŚŚ nie oddalały się od siebie pod względem doktryny, sprawdzają, czy jest ona przestrzegana i tak dalej. Prawdopodobnie będą to osoby powołane z różnych środowisk Świątyni. Pewne skojarzenia z inkwizycją są tutaj oczywiste, ale ja osobiście nie posuwałbym się do tego typu porównań.

Tonurynie – wszystko zależy od tego, w jakim środowisku padnie owo słówko. Wiele wsi ma tzw. „mądre”, samotne kobiety: zielarki i wiedźmy, które zajmują się różnymi niewygodnymi dla typowego chłopa sprawami, do których zaliczamy m.in. leczenie, przyjmowanie porodów, spędzanie ciąży, tworzenie rozlicznych leków i maści oraz, krótko mówiąc, ku*wienie się (o ile wiek pozwala). Wiedźma w wiosce podnosi jej status, a wiele z mniejszych osiedli chciałoby mieć takową na swoim podorędziu. Oficjalnie mądre nie istnieją, choć większość panów ziem zdaje sobie sprawę z tego, że znajdują się gdzieś na ich włościach. Nic z tym jednak nie robią – palenie wiedźm, które czynią generalnie więcej pożytku niż szkody, nie jest popularne wśród szlachty. Inna sprawa, że jeżeli wsi się nie powodzi, to pierwszą osobą oskarżoną o działanie na jej niekorzyść będzie właśnie lokalna zielarka, co może doprowadzić do krwawego linczu. Zapytany o nią chłop zaprzeczy, że w ogóle ktoś taki mieszka w jego wsi, może też wyklinać takowe i przypominać sobie historie z nabijaniem ich na pale.

W miastach i dworach wiedźmy uznawane są raczej za wiejski zabobon, nic, czym należałoby się przejmować – dla nich wyobrażenie wiedźmy może być zbliżone do tego, które opisujesz. Przedstawiciele jedynego znanego obecnie fabularnego kościoła (Świątyni Światła) raczej nie pałają do nich przyjaźnią, ale bez przyzwolenia władcy danych ziem nie mogą odgórnie interweniować w żadnej z takich spraw. Co innego miejscowi kapłani. Większość wsi ma bowiem także swoje kapliczki – czasem należące do kościoła Lorven, a czasem do innego (w Zielonej Wodzie jest np. kościółek Mealena). Tutaj kwestią jest jednak odpowiednie przekonanie ludu, że wiedźma jest „tą złą”, co wobec tego, że kapłani czasem sami korzystają z ich usług, nie zawsze ma większy sens. Wiedźmy pojawiają się „same”, właściwie niezależnie od niczego: czasem jakaś wdowa, która ma pojęcie o zielarstwie, staje się mądrą, czasem jakaś po prostu przyjedzie i osiedli się we wsi.

Awatar użytkownika
Tonuryn
Posty: 132
Rejestracja: 18 wrz 2014, 21:11
Lokalizacja postaci: Kamienica Artmerów
Discord: Youmuu
GG: 52562577
Karta Postaci: viewtopic.php?p=50324#50324

12 gru 2014, 15:55

Czy istnieją na Lewiatanie kasztelani? Jeśli tak, kim właściwie są? Jaki jest zakres ich władzy? Jak wyglądają ich obowiązki?
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3805
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Lokalizacja postaci: Trakt Południowy
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

13 gru 2014, 22:39

Tonurynie – kasztelani istnieli w czasach, do których nawiązuje Leviathan, więc na pewno są też w Autonomii Wolenvain. Istotną kwestią jest ich postrzeganie. Na pewno nie mogliśmy tego załatwić tak, jak było to w średniowiecznej Polsce; kanonicznie bowiem fantasy tyczy się średniowiecza zachodniego, bardziej „typowego”, a polskiego raczej takim nazwać nie można.

Urząd kasztelana jest więc fabularnie mniej specyficzny, niż u naszych średniowiecznych krajanów i bardziej zależny od władcy, który go ustanowi. Generalnie takie sprawy są dość płynne – jeżeli możny potrzebuje jakiegoś pomocnika, który zaopiekuje się danym obszarem administracyjnym, po prostu go mianuje. Są jednak pewne cechy wspólne.

Pierwszą sprawą jest to, że kasztelan nie może zostać mianowany, jeżeli możny nie ma swojego zamku (lub rozbudowanego grodu), zatem kasztelanów posiadają tylko bogatsi szlachcice. Trudno sobie wyobrazić kasztelana przykładowej wieży rycerskiej. Przy większych włościach powołanie kasztelana jest za to formalnością. Ilość zadań, z jakimi zmierzyć musi się możnowładca posiadający spore ziemie oraz ogromną siedzibę idzie w setki, co zwieksza prawdopodobieństwo występowania kasztelana na jego dworze. Oczywiście równie dobrze można mianować większą ilość urzędników i rozbić kwestie zarządzania, ale jest to mało popularne podejście. Kasztelan jest przede wszystkim zarządcą majątku – gdy jego pan znajduje się na włościach, zajmuje się głównie zaopatrzeniem, związanymi z tym kwestiami logistycznymi i tak dalej. Bywa też, że jest główną osobą odpowiedzialną za zbieranie podatków.

Gdy możny wyjeżdża, zakres obowiązków kasztelana zwyczajowo zwiększa się, stanowi on bowiem niejako „zastępcę” władcy (pod względem administracyjnym). Zależnie od tego, jaki przydzieli mu się zakres, może nawet kierować wojskiem i posiadać władzę sądowniczą. Tak jak pisałem, jest to jednak bardzo płynne i kasztelan równie dobrze może mieć władzę utożsamianą wyłącznie z tą, jaką zwyczajowo ma majordom.

Awatar użytkownika
Grynfa
Posty: 102
Rejestracja: 21 wrz 2014, 14:03
Lokalizacja postaci: Pożarka
Karta Postaci: viewtopic.php?p=50750#50750

14 gru 2014, 00:00

Jak wyglądają różnice cenowe towarów między miastami? Czy są one na tyle duże, że pozwalają na szybki dorobek? O ile to możliwe, chciałbym prosić o wypisanie miast wraz z ich głównymi eksportowanymi i importowanymi produktami. Czy poduszki to towar luksusowy? Ile są warte?
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3805
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Lokalizacja postaci: Trakt Południowy
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

14 gru 2014, 16:50

Grynfo – róznice wyglądają tak, jak powinny, tj.: towary deficytowe i rzadkie w danym rejonie są droższe, a te częściej spotykane – tańsze. Handel wewnętrzny w Autonomii Wolenvain działa całkiem nieźle, co pozwala wysnuć wniosek, że jest opłacalny. Przewodzi mu Derin, gdzie w cechach mamy bardzo wielu rzemieślników produkujących naddatek swoich wyrobów. Ostatnimi czasy Konsorcjum trzęsące prowincją stołeczną stara się przerzucić nacisk ekonomiczny raczej na eksport, co oczywiście derińczykom niezbyt się podoba.

Wracając jednak do tematu: wszystkich miast w czasie, gdy nie ma np. lokacji z Aparilume, Ainuri czy Lasves, nie sposób wypisać. Dodatkowo nie sądzę, aby na obecnym etapie rozwoju gry potrzebne było tak dokładne rozpisywanie zależności ekonomicznych. Na ten moment wiadomo, że Minaloit eksportuje (spływem na rzece Napodze) głównie srebro i inne kopaliny (do Derinu), a sam Derin sprzedaje gotowe wyroby.

Pytanie o poduszki uważam za dość niecodzienne, ale sądzę, że z racji, iż w świecie gry niewiele osób ich używa, są one towarem spotykanym raczej rzadko. Nie sądzę, aby można było kupić poduszkę na wolenvaińskim targu (choć kto wie, może tamtejsi mieszczanie też czasem chcą poczuć odrobinę luksusu). Zrobienie poduszki nie jest jakieś szczególnie drogie ani trudne (no chyba że użyjemy np. pierza jako wypełnienia), ale właśnie z racji na to, że większość ich po prostu nie potrzebuje, zadowalając podczas snu np. wełnianymi lub słomianymi podgłówkami, mogą być uważane za towar prestiżowy.

Awatar użytkownika
Misser
Posty: 110
Rejestracja: 09 mar 2012, 21:42
Lokalizacja postaci: Piaski pustyni
Karta Postaci: viewtopic.php?t=1678

16 gru 2014, 15:17

A więc czas na kilka pytań ekonomicznych.
1. Jak przedstawia się kwestia własności lasów? Można z nich dowolnie czerpać surowiec, czy są prywatną/państwową własnością? Dodatkowo, czy zasoby leśne, są tak jak do dziś w Anglii – własnością królewską/autonomii? Czy jelenie/inne zwierzęta są objęte zakazem polowania?
2. Weksle. W jaki sposób są wystawiane? Jest to kwestia umowy i spisanego papierka, czy wypuszczane są przez jakąś instytucje? Jak wygląda kwestia odpowiedzialności za realizację weksli oraz poręczania za nie? Czy są popularne w Autonomii?
3. Szklarstwo praktyczne oraz zdobne. Czy szkło jest popularne? Czy barwienie szkła jest znane/popularne? Jaką cenę mogą osiągać witraże?
4. Księgi handlowe. O ile księgi są towarem luksusowym, to czy są popularne w handlu oraz zarządzaniu? Czy same materiały piśmiennicze są drogie? Jeżeli nie księgi, to co jest podstawą biurokracji handlowej?
5.Jaka jest wartość ziemi? Czy są obszary niczyje, wymagające zagospodarowania, które można przejąć, czy np. Wolne ziemie trzeba odkupić od autonomii/miejscowych magnatów?
6. Jak przedstawia się kwestia dotacji oraz inwestowania. Czy autonomia może opłacić choćby częściowo koszt otwatcia działalności gospodarczej? Jak rozwinięta jest kwestia inwestycji prywatnych?
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3805
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Lokalizacja postaci: Trakt Południowy
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

17 gru 2014, 03:57

Misserze – widzę, że większość Twoich pytań wynika z błędnego, uwspółcześnionego poglądu na średniowiecze. Niektórych z rzeczy, o które pytasz, nawet w tej epoce nie było; inne występują w formie odmiennej od tej, jaką sugerujesz w swoim poście. Dobrze, że pytasz o nurtujące Cię sprawy, ale nie jetem pewien, czy odpowiednio wywiążę się z obowiązku. Nigdzie nie twierdziłem, że jestem w stanie zastąpić nauczycieli, podręczniki i profesjonalne publikacje, więc w ramach uzupełnienia radzę jeszcze zasięgnąć języka w innych źródłach. Tutaj zajmę się sprawą raczej pobieżnie i ze spojrzeniem na nią od strony fabularnej.

1. Lasy wchodzą w obręb własności ziemskiej, np. różnego rodzaju lenn. Jeżeli wysoki szlachcic (np. namiestnik) przydał kiedyś jakiemuś rodowi ziemie z lasem, to w obecnej Autonomii Wolenvain las ten należy do głowy tego rodu i może ona zrobić z nim, co zechce. Zwykle jednak spotykane są pewne wynikające z czystej logiki prawa. Władca wyznacza określone grupy myśliwych (głównie mieszkańców wsi), którzy mogą w danym okresie roku polować w jego lasach, oddając mu potem jakąś, ustaloną z góry część zdobytej w ten sposób dziczyzny. Wszyscy inni uważani są za kłusowników, których należy się pozbyć i których się ściga. Władca sam też zresztą z tych lasów korzysta, bo polowanie jest jedną z głównych rozrywek zapewniających rycerstwu sprawność bojową.

Inna sprawa jest z Lasem Cieni, w którym tylko obszary zewnętrzne uważane są za własność ziemską. Jest on na tyle duży, że ustalenie przynależności głębszych jego rejonów jest niezwykle trudne, co powoduje czasem konflikty między szlachcicami o naruszenie dóbr. Na pewno istnieją też lasy nieoddane nikomu w ramach lenna, należące bezpośrednio do króla czy namiestnika, z których korzystać mogą tylko oni. Co do zakazów polowania na określone rodzaje zwierząt, to ustalenie takiego prawa zależy wyłącznie od głowy rodu, do której ten las należy. Jest to w mojej opinii mało prawdopodobne.

2. Waluta w Autonomii Wolenvain jest dość silna, a bankowość dopiero raczkuje, więc zapewne zostanie to rozwiązane tak, jak w średniowiecznych Włoszech czy Francji, gdzie tworzyły się swoiste koalicje bankierów honorujących wzajemnie swoje „weksle” i umożliwiających wpłatę w jednym mieście oraz wypłatę w drugim wyłącznie za pomocą dokumentu (oczywiście za procent). Choć bankowość w Autonomii nie została jeszcze opracowana, skłaniam się ku tej opcji i raczej koncept ten się nie zmieni. Popularność transakcji wekslowych nie powinna być zbyt wysoka, ponieważ jej rozkwit obserwujemy dopiero na schyłku epoki, do której nawiązuje Leviathan.

3. Większość mieszkańców Autonomii Wolenvain oraz Księstwa Lokent wprawia w swe okna nie szkło, a np. odpowiednio spreparowany róg lub płótno. „Szyby” takie przepuszczają światło, ale są nieprzejrzyste. Jeśli zaś chodzi o szkło, to używanie go jest domeną raczej bogatszych obywateli w/w państw, przy czym należy pamiętać, że zwykle szyby nie występują w postaci jednego, dużego elementu, ale w formie podzielonej, niczym witraże (które, nawiasem mówiąc, również są na fabule spotykane – oczywiście w miejscach, których właściciele mogą sobie na to pozwolić).

Co do cen witraży, to nie jestem w stanie odpowiedzieć na tak niespecyficznie zadane pytanie. Wszystko zależy od tego, kto, u kogo i ile kupuje. Rynek jest na fabule całkowicie wolny, właściwie nie istnieją twarde zmowy cenowe i targowanie się to podstawa, więc tego typu informacje trudne są do jednoznacznego przełożenia.

4. Choć Autonomia Wolenvain jest krajem, który swoją potęgę oparł na ogólnie rozumianym handlu, nie sądzę, aby prowadzenie „ksiąg handlowych” było w nim szczególnie popularne. Oczywiście z pewnością posiadają je prominentni kupcy obracający dużymi partiami towaru oraz ogromnymi sumami pieniędzy, ponieważ trudno byłoby się bez tego połapać, ale tacy przykładowi szlachcice nie mają ku temu najmniejszego powodu. Najpopularniejszym sposobem prowadzenia tego typu ksiąg będzie zapewne system wenecki znany z późnego średniowiecza, gdzie kupiec posiada trzy księgi – rejestr, dziennik i księgę główną. Ten pierwszy służy do zapisywania niejako „na brudno” i na bieżąco wszelkich transakcji, drugi zawiera uporządkowane chronologicznie, przepisane w dwie kolumny („Winien” i „Ma”) informacje, zaś w księdze głównej umieszczano transakcje zamknięte.

Z racji jednak, że bawienie się w takie szczegóły w obecnym stadium rozwoju gry uważam za niepotrzebne, pozostawiam w gestii graczy formę prowadzenia zapisków w księgach lub nawet jednostkową zmianę systemu. Wszak wszystko zależy od tego, czego potrzebuje dany kupiec. Posiadanie dobrze prowadzonych ksiąg rachunkowych pozwala na lepsze rozeznanie w rynku, ocenę trendów, lepszą orientację w handlu i tak dalej, więc może być istotne w przypadku co ambitniejszych kupców, jednak nie jest w żadnej mierze obowiązkowe. Nie wiem, czy można mówić tutaj o „biurokracji handlowej”, skoro nikt takich ksiąg nie kontroluje, a sposób ich prowadzenia jest dowolny.

Prawdopodobnie kwestie te regulować będą w przyszłości statuty określonych organizacji kupieckich i przykładowe Konsorcjum narzuci ustalony z góry sposób prowadzenia ksiąg, sprawdzając je co jakiś czas u swych członków, ale to jest jeszcze do przemyślenia.

Większość kupców to jednak kupcy drobni, księgi tego typu nie są potrzebne. Jedną sprawą jest to, że są to raczej drogie rzeczy, a przydałby się też skryba, który ładnie wszystko zapisze i uporządkuje (choć kupcy sami raczej też są piśmienni). Druga kwestia jest taka, że na fabule, przeciwnie do tego, co obserwujemy w czasach współczesnych, wszelkie obietnice traktuje się bardzo poważnie. Jest to o tyle istotne, że utrata wiarygodności mogła kosztować handlarza bardzo wiele – przykładowa niechęć do wchodzenia z nim w kontakty biznesowe mogłaby go bowiem po prostu zrujnować. Kupcy po prostu pamiętali, kto jest im ile winien, na ile, z kim i gdzie się umówili, co mają komu sprzedać i tak dalej.

5. Na podobne pytanie odpowiadałem już tutaj, przy okazji odpisywania na post Kenhkara.
Autonomia Wolenvain podzielona jest obecnie na pięć prowincji, z których jedna zarządzana jest bezpośrednio przez króla (obecnie przez regentów), a pozostałe przez jego czterech jego namiestników. Kraj zawiera zatem prowincję stołeczną oraz cztery namiestnictwa (księstwa) – morinhtarskie, aparilumeskie, derińskie i minaloickie. Władca prowincji może zarządzać nią w dowolny sposób, przydając swoim wasalom lenna wedle swojego uznania – w piątym wieku Ery Feniksa podział ten jest raczej stały. Nie ma czegoś takiego, jak „ziemie niczyje”, ziemi nie można też tak po prostu kupić. Istnieją pewnie odpłatne nadania ziemskie czy zmiany lenn w przypadku wygryzienia jednego rodu przez drugi (np. – jeden ród bankrutuje, a inny nakłania władcę, aby odebrał mu jego lenno i przydał właśnie mu; swoją prośbę popiera stosownymi darami).

Gruntów niezagospodarowanych jest niewiele, mogą służyć do zakładania wsi, budowania grodów czy stawiania zamków, ale tak czy inaczej zawsze do kogoś należą – jeżeli nie zostały oddane w formie lenna, to bezpośrednio do namiestnika czy króla. Generalnie jest tak, że większość szlachciców ma prawo rozbicia swojej domeny pomiędzy innych, łącząc się z nimi przez wasalizację. Ród posiadający dwie wsie raczej nie odda jednej z nich, ale taki z trzema już może to zrobić, zyskując sobie mocnego sprzymierzeńca, nad którym nadal będzie jednoznacznie górował i który stawi się na jego wezwanie.

6. Nie rozumiem, o co pytasz. Dotacje Autonomii Wolenvain, czyli kogo? Króla? Dlaczego miałby płacić mieszczanom za otwieranie „działalności gospodarczej”? Czy sugerujesz, że namiestnicy tworzą jakąś koalicję i bawią się w średniowieczną Unię Europejską?

W miastach masz prostą sprawę. Tylko obywatele należący do cechów mogą posiadać swoje zakłady, a aby zyskać to prawo, trzeba odbyć szkolenie jako nowicjusz, zdać egzamin czeladniczy, a potem stać się mistrzem, przejmując zwykle zakład swojego nauczyciela lub zakładając własny (o ile pieniądze zarobione na etapie czeladnika na to pozwolą). Więcej o cechach pisałem np. tutaj. Co zaś się tyczy inwestycji, to kwestia jest otwarta – jeżeli dasz komuś pieniądze, to zapewne zawieracie jakąś umowę dotyczącą np. udziałów w zyskach, ustalając kary za niewywiązanie się z tejże. Nie sądzę, żeby była to częsta praktyka, choć bogaci kupcy mogliby się w to bawić.

Szlachcice na swoje włości ściągają zwykle też rzemieślników cechowych, stroniąc raczej od partaczy (osób trudniących się wyrabianiem danych dóbr bez praw do tegoż).

Wróć do „Dyskusje i propozycje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Zarejestruj się · ZALOGUJ


Jest 14 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 14 gości
Zarejestrowani użytkownicy: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika
Liczba postów: 52248
Liczba tematów: 2978
Liczba użytkowników: 1050
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Landis
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Discord – czat głosowy

Uwaga – lista osób rozmawiających głosowo nie aktualizuje się na bieżąco. Konieczne jest odświeżenie strony.