Piętnastka - bóstwa Autonomii Wolenvain

Informacje znacząco ułatwiające zrozumienie mechanizmów gry oraz świata w niej przedstawionego. Tworzenie wiarygodnych postaci wymaga zapoznania się z nimi.
Awatar użytkownika
Infi
Kontakt:
Posty: 3805
Rejestracja: 01 wrz 2011, 19:59
Lokalizacja postaci: Trakt Południowy
Discord: Infi
GG: 12763543
Karta Postaci: viewtopic.php?t=638

Piętnastka - bóstwa Autonomii Wolenvain

07 lut 2015, 17:58

Wiodąca w Autonomii Wolenvain religia wywyższa Lorven Protektorkę Dusz, pozostałe bóstwa sprowadzając co najwyżej do roli jej aspektów lub też duchów opiekuńczych. Bardzo często ich obecność jest w ogóle pomijana. Propagatorzy tej doktryny tworzą trzon Świątyni Światła wzorowanej na średniowiecznym kościele chrześcijańskim sprzed czasów reformacji. Zdecydowana większość mieszkańców Autonomii uznaje ten światopogląd, jednak dawne tradycje bywają silne – szczególnie na terenach słabo rozwiniętych.

To właśnie z tych tradycji pochodzi nazwa „Piętnastka” określająca piętnaście najszerzej znanych i uznawanych bóstw. Nie jest ona jednak używana „oficjalnie” przez kapłanów ze Świątyni Światła czy najwierniejszych wyznawców – funkcjonuje raczej w mowie potocznej i dawnych podaniach ocierających się o herezję.
Tak duża liczba szeroko znanych bogów wynika bezpośrednio ze zderzenia kulturowego dwóch dużych grup etnicznych – ludzi, którzy przybyli z zachodu oraz tych, którzy żyli pod Wichrowymi Szczytami.

Obie grupy wpływały na siebie wzajemnie, co ostatecznie doprowadziło do ustalenia swoistego religijnego konsensusu. Więcej o tym można poczytać w dodatkowym tekście „Ogólnie o wierzeniach w Autonomii Wolenvain”. Dość powiedzieć, że wygraną w tej swoistej wojnie religijnej można przypisać ludziom z zachodu, oni bowiem przynieśli ze sobą wiarę w Lorven (a także Eeskara, Vieroxona i Trilla). Zwycięstwo to polegało jednak na mądrej asymilacji innych tradycji, niźli ich radykalnym wyplenianiu.

Ich powolne zacieranie się jest niejako procesem kontrolowanym przez Świątynię Światła, która z każdym kolejnym soborem kładła większy nacisk na nadrzędną rolę Lorven Protektorki Dusz. Obecnie Świątynia nie naucza wprost o innych bogach, choć nie walczy jawnie też z przejawami ich kultu. Mimo to stare kaplice i miejsca kultu są konwertowane niemal każdego dnia, zmieniając się w takie, które sławią niemal wyłącznie Lorven. Nadal nietrudno spotkać gorliwego wyznawcę Ylminy, Zeatela czy Armeny, jednak większość z nich na pierwszym miejscu tak czy inaczej stawia Lorven.

Imiona Piętnastki zna jednak prawie każdy, oczywiście nie zawsze oddając cześć każdemu z zawartych w niej bóstw z osobna. Kapłani Świątyni Światłą cieszą się ogólnym szacunkiem i autorytetem, a ich kościół stanowi potężną organizację polityczną oraz militarną. Decyzje kapłanów niejednokrotnie wpływały na losy całych regionów, a z ich zdaniem liczą się nawet władcy Autonomii Wolenvain. Obecnie, w czasach bezkrólewia, Świątynia Światła rośnie w siłę, mocno wpływając na decyzje możnowładców i jawnie realizując własne cele.

Jako że kwestie reliigijne są w gatunku fantasy niezwykle istotne, planowana jest ich rychła rozbudowa. Jesteśmy w trakcie tzw. „aktualizacji religijnej”, w skład której weszły już dwa teksty – wspomniany wyżej, traktujący o wierzeniach w Autonomii Wolenvain, oraz inny, związany z religią ludu pustyni. O szczegóły zawsze można wystąpić w temacie „Pytania”, gdzie już teraz znajduje się kilka istotnych informacji.

Poniższa lista stanowi zaś szybką ściągawkę dla tych, którzy nie chcą zagłębiać się w dłuższe teksty w celu przypomnienia sobie ogólnego patronatu czy imienia danego boga:


1. Lorven
Bogini światłości. Patronka ludzi dobrych, rycerzy i paladynów.

2. Eeskar
Bóg zniszczenia, chorób, zepsucia i śmierci. Patron ludzi złych, czarnoksiężników, nekromantów.

3. Zeatel
Bóg wojny. Patron ludzi odważnych, żołnierzy i wojowników.

4. Mealen
Bóg rzemieślników, Boski Kowal. Patron ludzi pracowitych i uczciwych, opiekuje się rzemieślnikami.

5. Ourelia
Bogini wszelkich wód. Patronka żeglarzy i rybaków, ale i piratów.

6. Ylmina
Bogini płodności. Patronka rodzin, rolników i elfów. Matka natury.

7. Ghan'To
Bóg mądrości i magii. Patron mędrców, magów, skrybów, kronikarzy, również istot magicznych czy żywiołaków.

8. Devouler
Bóg niebios. Patron władców i dowódców, a także dyplomatów.

9. Leataniel
Bóg szczęścia i pomyślności. Patron istot szczęśliwych, ale i hazardzistów, ryzykujących życiem.

10. Vogar
Bóg sztuki. Patron poetów, malarzy, bardów.

11. Yiridiar
Bóg przebiegłości. Patron złodziei, skrytobójców, bandytów, oszustów.

12. Indrumon
Bóg ziemi. Twórca lądów i patron odkrywców, ukazujących nowe ziemie.

13. Vieroxon
Bóg prawa. Patron sprawiedliwych, strażników, sędziów.

14. Trill
Bóg przeciwieństw. Uosobienie Porządku i Chaosu. Nie posiada patronatu – pilnuje porządku świata, pomaga i przeszkadza – w zależności od potrzeby.

15. Armena
Boska Łowczyni. Opiekunka lasów i dziczy, patronka łowców, myśliwych.
Ostatnio zmieniony 06 gru 2018, 11:34 przez Infi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Aktualizacja zwiększająca spójność tekstu z obecnym statusem rozwojowym gry.

Wróć do „Dla zaawansowanych”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

Zarejestruj się · ZALOGUJ


Jest 22 użytkowników online :: 1 zarejestrowany, 0 ukrytych i 21 gości
Zarejestrowani użytkownicy: Google [Bot]
Liczba postów: 52244
Liczba tematów: 2978
Liczba użytkowników: 1050
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: Landis
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Discord – czat głosowy

Uwaga – lista osób rozmawiających głosowo nie aktualizuje się na bieżąco. Konieczne jest odświeżenie strony.